بهائیان در یمن

0 549

شش بهائی ایرانی و عراقی که برای راه اندازی تشکیلات بهائی و تبلیغ، با برنامه ریزی بیت العدل جهانی و دارالتبلیغ بین المللی بهائی، به یمن مهاجرت کرده بودند؛ بلافاصله پس از آزادی ،به دستور مقامات یمنی،از ان کشور اخراج شدند. این اقدام بیانگر شرایط خاص این کشوراست که بر اثر جنگ تحمیلی شرایط پیچیده و اسفباری را می گذراند.

این افراد که به کار تبلیغ و اداره تشکیلات بهائی در یمن اشتغال داشتند، بیش از چهار سال تحت نظر بودند و سرانجام با صلاحدید مقامات صنعا،از آن کشور اخراج گردیدند.مسئولان یمنی آنها را در روز 30 جولای 2020آزاد کردند و آنها بلافاصله به قطر عزیمت کردند.

اسامی این شش نفرعبارت است از: حامد بن حیدره (محمود کمالی سروستانی)، بدیع الله سنائی،اکرم عیاش،کیوان قادری، ولید عیاش و وائل العریقی . رهبر این گروه، حامد بن حیدره، سال گذشته، به جرم ارتباط با اسرائیل و اقدام به تبلیغ بهائیت به منظور تغییر دین کودکان و نوجوانان یمنی به اعدام محکوم شد. ولی مهدی مشاط،رئیس دفتر سیاسی شورای انقلاب یمن،در ماه مارس سال جاری،تصمیم به آزادی و همزمان اخراج آنها از خاک یمن را اعلام کرد.

بهائیت در قرن نوزدهم در ایران پایه گذاری شد. پیروان این آئین (که بهائی خوانده میشوند) هدف نهائی خود را ” تلاش برای ایجاد و استقرار نظم جهانی جدید،از طریق تشکیل حکومت جهانی بهائی میدانند؛ که امور قانون گذاری،قضائیه،و اجرائی آن تحت ریاست و حاکمیت بیت العدل جهانی (بالاترین ارگان حاکمیتی بهائی) مستقر در مرکز جهانی بهائی، در حیفای اسرائیل خواهد بود.”

تخمین زده میشود جمعیت بهائیان در سراسر جهان حدود یک میلیون نفر باشد که در کشورهای مختلف پراکنده هستند.از جمله تعداد آنها در یمن کمتر از 100 نفر ، وعمده آنان مهاجران ایرانی هستند که قبل و بعد از انقلاب ایران، براساس برنامه های فرقه گرایانه  تشکیلات رهبری بهائی در اسرائیل،به یمن عزیمت کرده و در آنجا مستقر شده اند.

گرچه آزاد کردن بهائیان توسط دولت حوثی،از سوی تشکیلات بین المللی بهائی اقدام مثبتی تلقی میشود؛ ولی اخراج آنها از یمن،حاکی از نارضایتی مقامات یمنی نسبت به فعالیت تبلیغی بهائیان ورفتار کالتی و فرقه گرایانه آنان و ارتباطات دوستانه مرکزیت بهائی و دولت اسرائیل میباشد. جنگ تحمیلی در یمن روزگار مردم را سیاه کرده است. اخراج بهائیان نشانه ای از شرایط سخت و دشوار کشوربر اثر جنگ، و بی اعتمادی مقامات کشوری به بهائیان در شرایط جنگی است. بسیاری از بهائیان مهاجر ایرانی،در کشورهای مختلف عربی،از جمله در کشور عربستان سعودی،فعالیت تشکیلاتی و تبلیغی خود را بصورت مخفیانه انجام میدهند؛ که این مطلب نشان دهنده عدم رضایت دولت های عربی از فعالیت های فرقه ای آنان میباشد.

از نگاه حوثی ها آزاد ساختن بهائیان گام مثبت و اقدام خیرخواهانه ای بوده است. حسین العزیز،معاون وزیر امورخارجه یمن، روز 30 جولای گفت که آزادی این شش بهائی در پاسخ به فرمان مشاط صورت گرفته است. او اضافه کرد:” امیدواریم این موضع و اقدام خیرخواهانه، با مسئولیت پذیری و احترام به قانون و رعایت مقتضیات نظم عمومی کشور یمن مواجه شود.” گرچه ظاهرا دیگران این اقدام را چندان مهم ندانسته اند. خانم ندوه دوساری،گزارشگر موسسه خاورمیانه – خارج از یمن – آزاد ساختن بهائیان را ارزشمند ندانسته و در توئیتی نوشت :” امیدوارم هیچکس از آزادی این شش بهائی ابراز شادمانی نکند!آزادی و سپس اخراج آنها،تنها پس از فشارهای سنگین بین المللی بر حوثی ها صورت گرفته است!”

در حال حاضر حوثی ها بر سراسر مناطق شمال یمن حاکمیت دارند. لذا کشورهای غربی و عوامل منطقه ای و محلی آنان نمیتوانند کمترین اقدامی در زمینه رفع ممنوعیت فعالیت بهائیان در یمن انجام دهند.

گرچه جامعه بین المللی بهائی از آزادی شش عضو خود قدردانی نمود؛ ولی نسبت به وضعیت بهائیت در ان کشور عمیقا نگران است. خانم دیان علائی، یکی از نمایندگان جامعه بین المللی بهائی در ژنو، طی بیانیه ای اعلام داشت : ” هم زمان که صلح پایدار و ثبات اجتماعی در یمن دنبال میشود، بهائیان نیز باید بتوانند مثل همه یمنی ها، آزادانه به امور دینی خود بپردازند…”

یک خبرنگار مستقر در صنعا – به شرط پنهان ماندن نامش – به المانیتور اعلام کررد که تا زمانی که جنگ در یمن ادامه دارد، بهائیان مجاز به تبلیغ آزادانه آئین خود نخواهند بود.آنها اگر به جنوب بروند گرفتار القاعده میشوند. و اگر در شمال بمانند با قانون ممنوعیت تشکیلات و فعالیت تبلیغی حوثی ها مواجه خواهند بود.” او اضافه کرد “دولت یمن نسبت به فعالیت فرقه ای و ایدئولژیک مغایر با دین رسمی کشور بی تفاوت نیست.” خلیل العمری ، سردبیرسایت خبری الرای الیمن – مستقر در بلژیک – به المانیتور گفت که اخراج مبلغان و مدیران تشکیلات بهائی ، هر چند آنها غیربهائی باشند؛ و هر چند تبلیغات و تشکیلات بهائی در یمن ممنوع اعلام گردیده است ؛ اقدام ناشایستی است.”

از جمله اتهامات دیگری که برای حامد بن حیدره در کیفرخواست ذکر شده این است که او با جعل مدارک و پرداخت پول، گذرنامه ای با نام جعلی یمنی برای خود تهیه کرده بود تا از ان طریق بتواند به عنوان شهروند یمنی املاک و اراضی خریداری کند.

عضویت درتشکیلات بهائیت در یمن غیرقانونی است و در صورت اثبات پیگرد قانونی و مجازات  به دنبال دارد.

در حالی که بهائیان وانمود می کنند از قوانین و دستورات دولت متبوع خود،در کشور محل زیست خود اطاعت می کنند؛ ولی به نظر میرسد که افراد و موسسات بهائی نسبت به قوانین و احکام ممنوعیت و محدودیت فعالیت تبلیغی بهائی در کشورهای عربی بی توجه میباشند، و همچنان ،بطور مخفیانه، به فعالیت های خود ادامه میدهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =