اعتراض به امکنه بهائی در اسرائیل

0 152

با قدرت گرفتن جناح رادیکال مذهبی در اسرائیل، اعتراض‌ها از سوی این جناح به وجود امکنه توریستی بهائی و مقابر سران بهائیت که همه ادیان ابراهیمی از جمله یهود را منسوخه می‌داند، بالا گرفته است. بعضی از یهودیان در آنجا ابراز کرده‌اند که گنبد طلائی مقبره را دوست ندارند، زیرا تبدیل به یک سمبل برای حیفا شده است، در حالی که متعلق به فرهنگ یهودی نیست. (Margit Warburg, Citizens of the World, chapter10, p. 472) به خصوص که مردم مسلمان فلسطین نیز با مقابر کسانی که ختمیت پیامبراکرم را منکر و اسلام را منسوخ می‌دانند نیز مخالف‌اند. به خصوص که بهائیان ارتدکس نیز می‌گویند قرار بود این مقابر در امریکا باشد نه در اسرائیل. در بعضی گمانه زنی‌ها آتش گرفتن مقبرۀ در حال ساخت عبدالبهاء در عکا به مناسبت صدمین سالمرگ او که صدها ملیون دلار از وجوه تبرعی بهائیان خرج آن شده بود، منتسب به همان جناح رادیکال یهودی، شده است. لذا در اخبار نیز آمده بود که باغ‌های بهائی در عکا به روی گردشگران بسته می‌شوند.
به گزارش نشریه هاآرتز بین‌المللی، شهرداری عکا بابت باغ‌ها و تراس‌های بهائی در حیفا و عکا، مطالبه مالیات و عوارض کرده و از شناسایی این اماکن به‌عنوان مناطق و میراث آیینی خودداری کرده است.
‌‌مسؤولان باغ‌های بهائی در عکا اعلام کرده‌اند با توجه به مطالبه حدود دو میلیون دلار مالیات و عوارض، از سوی مقامات شهرداری، ‌آن‌ها از این پس درهای باغ‌های بهائی را به روی گردشگران خواهند بست!
مقامات شهری عکا اعلام کرده‌اند که از نظر ‌آن‌ها اراضی و اماکن اطراف قبر مؤسس بهائیت فقط مکان گردشگری تلقی می‌شود؛ گرچه در سال‌های گذشته این منطقه به‌عنوان یک سایت مذهبی، معاف از مالیات تعریف شده بود (پیش‌ازاین در‌های باغ‌های منطقه عکا، به‌طور رایگان به روی گردشگران باز بود)
به نظر می‌رسد کاهش رونق اقتصادی و روی کار آمدن جناح رادیکال مذهبی در دولت فعلی اسرائیل، انگیزه سخت‌گیری و دقت مالی درباره مرکز جهانی بهائی شده باشد.
بیان این نکته در اینجا مناسب است که زمین‌های بهائیان از زمان شوقی‌افندی از مالیات معاف بوده‌‌اند. در توقیعات مبارکه (۱۹۵۲-۱۹۵۷) ص۱۶۵ از قلم شوقی‌افندی ضمن بیان تاریخچه مختصری از تملک باغی که مقبرۀ باب را در کوه کرمل در آن بنا کردند، نقل شده است که:
رؤسای حکومت منصوره [= دولت اسرائیل] که در این سنین اخیره پس از استقرار امور در ارض اقدس اقرار به رسمیت و استقلال آیین بهائی نموده و در حمایت مقامات مقدّسه در دو مدینۀ عکا و حیفا ادنی فتور و قصوری ننموده و اراضی موقوفه روضۀ مبارکۀ علیا و مقام اعلی و اماکن متبرّکه و معاهد دیگر را با وجود اتّساع و تعدّد، از مالیات ملّی و محلّی هر دو معاف نموده … (توقیعات مبارکه حضرت ولی امرالله (اکتبر ۱۹۵۲ ــ اکتبر ۱۹۵۷)، مؤسسۀ ملی مطبوعات امری، ۱۱۹ بدیع: توقیع منیع مبارک نوروز یکصدویازده «۱۱۱»، ص۱۶۵).
منبع خبر:
https://short-url.cc/amkene
ناقل خبر : http://bahaimag.com/?p=2941

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − ده =