قهوه تلخ، بفرمایید!

48

پرسش

قهوه تلخ، بفرمایید!

پاسخ نخست

قهوه تلخ، بفرمایید! یه روز با مادرم به دیدن یه فالگیر رفتیم، که می گفتن خیلی کاربلده و هر چی میگه ردخور نداره. خونه ی فالگیرِ خیلی معمولی بود؛ قیافه اش هم همین طور.
فقط حرف زدنش خیلی قلمبه و سلمبه بود. یکم قهوه خوردم و فنجون رو چرخوندم طرفش. چقدر تلخ بود اَه اَه!! فالگیره با یه نیشخند حرفش رو زد: خطّ عمرت طولانیه. در آینده صاحب چارتا پسر میشی ولی خواهر بزرگترت با یه آدم پولدار عروسی می کنه و سه تا دختر میاره… مامانمو میگی، از خوشحالی چشاش برق می زد. جالبه الآن سال ها از اون ماجرا می گذره و من هستم و دوتا دختر، یکی شون دانشجو هست و اون یکی دبیرستانی.
حالا همه مطمئنیم که اون جناب فالگیر یه دروغگو بیشتر نبود ولی بیچاره خواهرم که توی سن پنجاه سالگی هنوزم منتظرِ یه خواستگار پولداره که باهاش ازدواج کنه و صاحب چندتا دختر بشه.
خیلی جالبه که فالگیرها و پیشگوها نادانی مردم رو نشونه گرفتن و دارن سوء استفاده می کنن. یه جوری هم حرف می زنن انگار از آینده خبر دارن. طرف به زور نسل دوم خودش رو می بینه، اون وقت درباره بیست نسل بعدش داره پیشگویی می کنه… آخ از این عمر کوتاه بشر که شده بازیچه ی دست پیشگوها! ضرر نداره چندتا مدلشون رو بشناسیم:
یکیشون به خاطر پول یکی فرضیه علمی یکی هم برای مریدپروری ماجرای پول اینه که: با یه سری اراجیف درباره آینده، جوری که به مذاق طرف خوش بیاد پول خوبی به جیب می زنن. ولی پیش گویی علمی ماجراش فرق می کنه. چرا؟ چون بعدِ کلی آزمایش و تحقیق و درست و غلط، یه فرضیه علمی گفته میشه. مثل: مندلیف که جدول تناوبی عناصر رو همین طوری نوشت.
حالا ماجرای داغ مرید پروری! یه سری رهبرا هستن که ادعا دارن بشر رو خوشبخت می کنن تا طرفداراشون بیشتر بشه. اونم با چندتا پیش گویی که مثلاً برای آینده کلی آدم دورشون داشته باشن.
ولی ای دل غافل! خبر ندارن که دستِ یکی از همین رهبرای پیشگو خیلی راحت رو شده. حالا چجوری؟!
رهبر دوم بهایی ها، عباس افندی که گفته بود قراره تعداد رهبرای بهایی بیست و چهارتا پسر بعد از پدر باشن (1)، جالبه که خودش اصلا پسر دار نشده! ناچار نوه اش «شوقی افندی» جانشین اون شده. ولی امان از این شانس! نوه هم عقیم از آب دراومد! با این اوضاع آینده ی رهبرای بهایی هم همراه با جناب « شوقی» به خاک سپرده شد!
نمی دونم چرا یهو یاد خواهر بزرگترم افتادم!

پاورقی:
1. رهبر دوم بهائیان عباس افندی، در ص 46 کتاب مفاوضات خودش هنگامی که سر سفره ناهار میخوردن گفتند: «اوصیا و اصفیاء … در این ظهور اعظم 24 نفر هستند، دو برابر جمیع. زیرا عظمت این ظهور چنین اقتضا نماید این نفوس مقدسه در حضور خدا بر تخت های خود نشسته اند یعنی سلطنت ابدیه می کنند …» این سخن اونقدر با قدرت گفته میشه که کتاب «نظر اجمالی در دیانت بهایی» مربوط به آقای احمد یزدانی این رهبرای 24 نفره رو «پسر بعد از پدر» پیش بینی کرده.

نظرات بسته شده است.