داگلاس مارتین عضو پیشین بیت العدل بهائی درگذشت

0 504

داگلاس جیمز مارتین، متولد ۱۹۲۹ در ایالت انتاریوی کانادا، عضو پیشین بیت العدل جهانی در روز ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۰ در کانادا درگذشت.

او قبل از انکه بطور تمام وقت به فعالیت در تشکیلات اداری بهائی بپردازد، بصورت حرفه ای به کار تبلیغات و بازاریابی مشغول بود. وی از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۵ عضو محفل ملی کانادا ، واز ۱۹۶۵ تا ۸۵ منشی محفل بود. در سال ۱۹۸۵ بعنوان مسئول روابط عمومی در مرکز جهانی بهائی در حیفا تعیین شد و تا سال ۱۹۹۳ در این سمت بود تا به بیت العدل وارد شد و مدت ۱۳ سال نیز عضو بیت بود (۲۰۰۵).

 او دارای تحصیلات لیسانس بازرگانی ( ۱۹۴۹) بود. و به نوشته خوان کول، تحصیلات تکمیلی اندکی نیز در رشته ناریخ داشته است. بیت العدل از سال ۱۹۹۵ مدیریت قسمت “مقابله با روشنفکران غربی” را به داگلاس مارتین سپرد.او مسئولیت خاموش کردن و یا اخراج روشنفکران را برعهده داشت.

خوان کول،استاد ممتاز مطالعات تاریخ خاورمیانه و ایران در دانشگاه میشیگان،داگ مارتین را از تندرو های تشکیلات بهائی می دانست که تاب کمترین نقد علمی را نداشت و عملکردش موجب شد تا تشکیلات بهائی مانند یک فرقه و کالت، و به شکل بنیادگرایانه  ضربات معنوی سهمگینی بر بهاییان معتدل و آزاداندیش وارد کند. از جمله اقدامات او تهدید بهاییان معتدل و لیبرال به طرد و اخراج، صرفا بخاطر بیان عقیده و هم چنین انتشار شایعات مخرب علیه افراد روشنفکر و پژوهشگر در جامعه بهائی بود.او در مورد خوان کول مرتبا می گفت ” او تعادل روانی ندارد!” ولی کول پاسخ داد که استدلال های من منطقی است چرا که همه مقالات من در نشریات علمی و تخصصی منتشر میشود. کول اضافه کرد ” اگر بهاءاله وعبدالبها یا شوقی افندی اشتباهات تاریخی داشته اند، وظیفه مورخ بیان آنهاست. آنها مشکلی با این قضیه ندارند چرا که هیچگاه ادعای عصمت درباره مواردی مانند نگارش تاریخ نداشته اند. ” دیگر مورد اختلاف داگ مارتین با روشنفکران بهائی حوزه اختیارات بیت العدل بود. در حالی که روشنفکران اختیارات بیت را محدود به حوزه قانونگذاری میدانند؛ولی جناح تندروی بیت العدل که داگ مارتین یکی از انان بود، خواستار اختیارات و قدرت مطلقه و بی چون و چرای بیت بودند. خوان کول برداشت خود و نگاه داگ مارتین و تندروهای بیت را به شرح زیر منعکس کرده است:

“من معتقد نیستم که بهاءالله در اشراقات ص ۸ یا مدارک قانونی بعد از آن “اختیارات وسیعی” به بیت العدل داده باشد. بر من واضح است که بیت العدل به عنوان یک مرجع قانونگذاری طراحی شده نه یک مرجع تفسیری؛ و در واقع توسط شوقی افندی (کتاب نظم جهانی بهاءالله) از دخالت در امور تفسیری منع شده است.”

“بدون شک برخی رهبران فعلی بهاییت به دنبال حاکمیت مطلق یک جانبه، حذف زنان از بالاترین مرجع تصمیم گیری مذهبی و ریاست مردان،و  رد وحدت ادیان( با برتر دانستن آیین بهایی از سایر ادیان بشکلی متکبرانه و ناخوشایند هستند) میباشند.”

بیت العدل بهائی در پیامی به مناسبت مرگ داگ مارتین،یکی از ویژگی های او را،حمله به حکومت جمهوری اسلامی ایران و دفاع و تحریک بهائیان ایران ذکر کرده است.

بنابرعقیده کارشناسان حوزه بهائیت،با مرگ فرزام ارباب و داگ مارتین،و کنار رفتن گوستا کره آ و فریدون جواهری از بیت العدل در دوره اخیر،جناح تندرو و ضد ایرانی بیت العدل،که برخلاف تعالیم بهائی مبنی بر عدم مداخله در سیاست ، تشکیلات بهائی و بهائیان و به ویژه بهائیان ایرانی را در کشورهای مختلف به مقابله با ایران و همدستی با کشورهای غربی بر علیه ایران ترغیب و تحریص می کردند در اقلیت قرار گرفته اند. در حال حاضر شهریار رضوی،پیمان مهاجر و ایمن روحانی،3 فرد باقیمانده از گروه تندروی موسوم به “حلقه ارباب” هستند؛که در صورت کنار رفتن انان،امید میرود جامعه بهائی ایران بتواند به مسیر ارامش و وحدت و صلح و همزیستی بازگردد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × چهار =