انتخابات بیت العدل در سال 2023 میلادی

0 1,051

سیزدهمین هیأت 9 نفره بیت العدل برای دوره مدیریت جامعه بهائی در فاصله سالهای 2028 – 2023 میلادی انجام شد.

به گزارش مرکز جهانی بهائی، در روز 9اردیبهشت سال جاری، ۱۲۵۰ نماینده بهائیان از 176 کشور، پس از بازدید از اماکن بهائی، دریک گردهمایی بدون شناخت و کاندیداتوری و رقابت، آرای خود را برای انتخاب اعضای بیت العدل (هیأت مدیره جدید جامعه جهانی بهائی) به صندوق ریختند. بیش از ۱۵۹۰ رأی (ازجمله رأی افرادی که امکان حضور در این مراسم رانداشتند) به صندوق ریخته شد .
خانم هالی وودارد( Holly Woodard ) از اعضای دارالتبلیغ بین المللی که اداره جلسه را برعهده داشت، در سخنان خود در ابتدای مراسم، اشاره کرد که این کانونشن بیشترین تعداد محفل و افراد شرکت کنندۀ بهائی را درطول تاریخ کانونشن های بین المللی دارد.
وجه تمایز انتخابات بهائی با انتخابات مرسوم جوامع بشری، نبود نامزد و کاندیدای انتخاباتی و درنتیجه، عدم شناخت رأی دهندگان ازکاندیداهای مناسب و ممنوعیت فعالیت تبلیغاتی و رقابت انتخاباتی است. نمایندگان کانونشن بین المللی که اعضای تمام محافل ملی بهائی هستند، در برگه رای محرمانه، باید به ۹ نفررای بدهند ولی به دلیل عدم شناخت بهائیان هر کشور از بهائیان سایر کشورها، عملاً آرای اعضای کانونشن ملی به اعضای بیت العدل قبلی، که اعضای محافل ملی شناخت نسبی و حداقلی از آنان دارند، تعلق می گیرد؛ مگر آنکه قبل از تشکیل کانونشن اطلاع رسانی شود که فرد یا افرادی از اعضای بیت العدل فوت کرده و یا استعفا داده و با استعفای ایشان موافقت شده است. دراین صورت، اعضای کانونشن متوجه می شوند که نباید در برگ رأی نام آن افراد را درج کنند!
در این حالت، اعضای محافل ملیِ حاضر در کانونشن، ناگزیر از رأی دادن به افرادی هستند که در جامعه بین المللی بهائی وجهه مقبولی داشته و شناخت نسبی از آ نها وجود داشته باشد. این افراد کسانی نیستند جز اعضای دارالتبلیغ بین المللی، که هر پنج سال یک بار، به وسیلۀ بیت العدل ( از میان زبدگان هیأت های مشاوران قاره ای، که وظیفه تبلیغ و صیانت را در جامعه بین المللی بهائی دارند و چشم و گوش بیت العدل هستند( منصوب می شوند و گاهی برای نظارت برنحوه انتخاب محفل ملی، نظارت بر فعالیت تبلیغی کشوری و نحوه اجرای کشوری نقشه های تدوین یافته به وسیلۀ مرکز جهانی بهائی، … و یا ابلاغ پیام ویژۀ بیت العدل به یک محفل خاص، به کشور موردنظر اعزام می شوند. این افراد معمولاً به کشورهایی مأمور می شوند که قبلاً در آن حوزه به عنوان مشاور قاره ای فعالیت داشته اند. بنابراین، درصورتی که قرار به گزینش افراد جدیدی برای ورود به بیت العدل باشد، این افراد منحصرًا از اعضای انتصابی “دارالتبلیغ بین المللی” خواهند بود. درعین حال، انتخاب عضو بیت العدل با محدودیت دیگری هم مواجه است و آن اینکه اعضای بیت العدل باید ازرجال و افراد ذکور بهائی باشند. درنتیجه فقط مردان حق عضویت در بیت العدل را دارند و خانم های بهائی اجازۀ عضویت و ورود به جمع بیت العدل را ندارند.
مرکز جهانی بهائی( Baha’i World Centre ) یک هفته قبل ازانتخابات بیت العدل، اعلام کرد: “دو عضو بیت العدل پس از سالیان طولانی خدمت، مرکز جهانی بهائی را ترک می کنند.آقایان استفن برکلند، ۷1 ساله و استفن هال، 70 ساله که مدت ۱۳ سال در هیئت حاکمۀ بین المللی آیین بهائی خدمت کرده اند، سال گذشته درخواست استعفا از سِمَت خود دادند. بیت العدل اعظم این درخواست را پذیرفت و در نوامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد آ نها بعد از برگزاری سیزدهمین کانونشن بهائی در ماه جاری مرکز جهانی بهائی را ترک خواهند کرد.”
با این پیام برای بهائیان حاضر در کانونشن مشخص شد که به این دو نفر نباید رای دهند.از طرفی، با محدود بودن انتخاب از میان اعضای ذکور دارالتبلیغ بین المللی مشخص شد که برای انتخاب بیت العدل جدید باید علاوه بر هفت عضو باقی مانده پیشین، به 2نفر از 4 مرد عضو دارالتبلیغ بین المللی، یعنی آقایان نوید سرانو، دنیش کومار، آندرج دونووال و البرت انسونگا رأی دهند.
نتیجه انتخابات به ترتیب دارندگان بیشترین رأی به شرح زیر اعلام شد:

اعضای بیت العدل که در سیزدهمین کنوانسیون بین المللی بهائی انتخاب شدند:

شاید اگر آرای ریخته شده به نفع نوید سرانو و دنیش کومار هم خوانده می شد، تفاوت چندانی با رأی دونوال و انسونگا نداشت!
تحول در برگزاری کانونشن بین المللی بهائی در دوره های قبل، بیت العدل پس از برگزاری کانونشن و انتخابات، در پیام کوتاهی، بدون هرگونه توضیح، اسامی اعضای بیت العدل جدید را به اطلاع محافل ملی کشورها می رساند و بعضاً اطلاعات پیشین مربوط به منتخبین جدید در فضای مجازی بهائی را از دسترس عموم خارج می کرد ولی در انتخابات سیزدهم، در یک تغییر چشمگیر، از قبل ازبرگزاری کانونشن بین المللی، کلیپ هایی از ورود هیأ تهای بهائی و گردش آ نها درباغ ها و اماکن بهائی انتشار یافت، درحالی که معمولاً هیئت ها مجاز به سفر و بازدید از مناطق و ساختمان های غیربهائی نیستند.
کلیپ های کوتاهی نیز از مراسم انداختن رأی هیأت بهائی هر کشور به صندوق انتخاباتی پخش شد. ضمناً 9 عضو بیت العدل جدید، با تعداد آرای مأخوذه، معرفی شدند. حضور هیأت بهائی نمایندگان برخی از کشورهای عربی هم تازگی داشت. قبلاً یا این حضورپنهان بود و یا اساساً آن ها به اسرائیل سفرنمی کردند و رأی خود را به صورت پستی ارسال می کردند. همچنین، معرفی بسیار کوتاهی از هریک از اعضای بیت العدل در سایت خبری مرکز جهانی بهائی بارگذاری شده است.
احتمالاً این بخشی از سیاست خروج از مجهولیت جامعه بهائی است. نکته جالب اینکه اشاره ای به سن، تحصیلات، شغل و خدمات مدنی این افراد نشده و صرفاً تلاش تبلیغی بهائی این افراد موردتوجه بوده است:
چونگو مالیتونگا ( Chuungu Malitonga ) اهل کشور زامبیا، که درحا ل حاضر به عنوان عضو بیت العدل جهانی فعالیت می کند، پله های ترقی تشکیلات بهائی را نسبتاً سریع طی کرد. در سال ۲۰۰۶ به مالیتونگا مسؤولیت نظارت برتوسعه برنامه جوانان در زامبیا داده شد. او در سال ۲۰۰۷ به محفل ملی این کشور واردشد. در سال ۲۰۰۸ به عنوان مشاور قاره آفریقا منصوب شد. به فاصله کوتاهی، قبل از اتمام دوره پنج ساله، در سال ۲۰۱۰ به عضویت دارالتبلیغ بین المللی منصوب شد و به حیفا نقل مکان کرد. او در سال ۲۰۱۳ به عنوان عضو بیت العدل انتخاب شد. در انتخابات اخیر، او مجددًا به این سمت انتخاب گردید.
پل لمپل ( Paul Lample ) عضو بیت العدل از سال ۲۰۰۵ تا به امروزاست . پل لمپل در پنسیلوانیای امریکا به دنیا آمد. تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه های اوَنستن ایلینوی و سن دیگو کالیفرنیا دنبال کرد. از همان سال های ابتدایی دهه ۹۰ به عضویت در لجنه ملی تبلیغ وابسته به محفل ملی آمریکا درآمد. در سال ۱۹۹۴ به عنوان هماهنگ کننده دفترتوسعه اقتصادی و اجتماعی به مرکز جهانی بهائی دعوت شد و در سال ۲۰۰۳ به عضویت دارالتبلیغ منصوب شد. او در سال ۲۰۰۵ به همراه پیمان مهاجر، به جای دو عضو سابق بیت، یعنی یان سمپل و داگلاس مارتین، به عضویت بیت العدل در آمد.
پل لمپل با خانم مارسیا ازدواج کرده و صاحب سه فرزند هستند. ایشان تابه حال چند کتاب و مقاله منتشر کرده و بیش از ده سخنرانی مهم درباره تبلیغ بهائی داشته، که بسیاری از این سخنرانی ها به تدریج تبدیل به مقاله یا کتاب شده اند.
خوان فرانسیسکو مورا( Juan_Francisco_Mora )عضو بیت العدل از سال 2018 است. ایشان متولد کاستاریکا است و درحال حاضر به عنوان عضو بیت العدل فعالیت می کند.
سوابق فعالیت انتصابی: در سال ۲۰۰۵به عنوان مشاور قار های برای قاره آمریکا و ازسال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ به عنوان عضو دارالتبلیغ بین المللی فعالیت داشت.
دکتر ایمن روحانی از اعضای ایرانی فعلی بیت العدل است. او در خانواده ای بهائی چشم به جهان گشود. اجداد وی از بهائیان نی ریز فارس بودند. در سال ۲۰۰۵ به عنوان مشاور قاره آسیا منصوب شد و تا سال ۲۰۰۸ در این سمت خدمت کرد تا اینکه به عضویت دارالتبلیغ بین المللی منصوب شد و برای خدمت در این موقعیت به حیفا نقل مکان کرد. او درنوامبر ۲۰۰۸ در کنفرانس تبلیغی منطقه ای دربنگلور دهلی نو به نمایندگی از طرف بیت العدل شرکت کرد. سال 2018 با کنار رفتن عضو پیشین، وارد بیت العدل شد و در دوره جدید (۲۰۲۳ ( برای پنج سال آینده در بیت باقی خواهد ماند.

پیمان مهاجر عضو بیت العدل از سال 2000 تا به امروز: دکتر مهاجر متولد تهران، به همراه خانواده به هند نقل مکان کرد. در سال ۱۹۸۴ مدرک هومیوپاتی وسپس مدرک کارشناسی ارشد روا نشناسی خود را گرفت. دکتر مهاجر در سال ۱۹۸۶ به عنوان عضو هیأت معاونت منصوب شد. سپس تا سال ۱۹۹۱ به عنوان مشاور قاره آسیا خدمت کرد. 5 سال بعد، در سال ۱۹۹۶ به دنبال علاق ه ای که به حوزه تبلیغ داشت، به تأسیس مؤسسه ای با الهام از اصول ومبادی تبلیغ بهائی اقدام کرد. در سال ۱۹۹۸ایشان برای یک دوره پنج ساله در دارالتبلیغ بین المللی منصوب شد. در سال ۲۰۰۳ برای بار دوم مجددًا منصوب شد. دکتر مهاجر درسال ۲۰۰۵ به دنبال بازنشستگی آقایان اَیان سمپل و داگلاس مارتین، به همراه پل لمپل به عضویت بیت العدل جهانی در آمد. اودر سال های ۲۰۰۸ ، ۲۰۱۳ ، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۳ برای دوره های پنج ساله در این هیأت باقی ماند. مهاجر وهمسرش بانو سوتلانا سه فرزند دارند. ایشان از اقوام نزدیک رحمت الله مهاجرایادی امرالله و مسؤول اعلام آمارهای نجومی و غیرواقعی بهائیان هند بوده است.
شهریار رضوی از سال ۲۰۰۸ تاکنون عضو بیت العدل است. شهریار رضوی تابعیت ایرانی بریتانیایی دارد. همسرش بانو تیفانی است و یک دختر به نام آریانا دارد.
سوابق فعالیت انتصابی: سال 2000 مشاور قاره ای در اروپا شد؛ سال ۲۰۰۳ به عضویت دارالتبلیغ بین المللی و سال ۲۰۰۸به عضویت بیت العدل درآمد.
پراوین کومار مالک از اعضای فعلی بیت العدل است .مالک اهل هندوستان است و درحال حاضردر بیت العدل خدمت می کند. در سال ۲۰۱۰به عضویت دارالتبلیغ بین المللی منصوبشد. او اولین بهائی هندوتبار بود که در بیت وارد شده است. وی در آوریل سال ۲۰۱۳ وارد بیت العدل شد و همچنان در این سمت خدمت می کند.

آندرژ دونوال (Andrej Donoval ):

اهل جمهوری اسلواکی در اروپای شرقی است و مدتی عضو محفل ملی بهائیان آن کشور بود. در دوره پنج ساله 2016- 2011 عضو هیأت مشاورین قاره ای در اروپا بود. او از سال 2018 به عضویت دارالتبلیغ بین المللی منصوب گردید. در سال 2023 برای نخستین بار وارد بیت العدل شده است.

آلبرت انشیسو انسونگا (Albert Nshisu Nsunga):

انسونگا اهل کنگو است. مدتی در محفل ملی بهائیان جمهوری دموکراتیک کنگو فعالیت کرد و از سال ۲۰۰۳ رئیس این محفل بود. در همان سال به نمایندگی از محفل کنگو در جشن بزرگداشت پنجاهمین سالگرد ورود بهائیت در کینشاسا سخنرانی کرد. در سال ۲۰۰۵ از سوی بیت العدل به عنوان مشاور قاره آفریقا برای امر تبلیغ بهائی، برای یک دوره پنج ساله منصوب شد و در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵مجددًا منصوب گردید. در سال ۲۰۱۸ انسونگا به عضویت دارالتبلیغ بین المللی منصوب وبه حیفا نقل مکان کرد. در سال ۲۰۲۳ برای نخستین بار وارد بیت العدل شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 1 =