معرفی کتاب “درسنامه شناخت بهائیت “

0 526

کتاب درسنامه به مثابه رساله پایان نامه دکترای نویسنده کتاب ( حسین رهنمائی ) منتشر شده است .غیرعلمی و ناقص بودن کتابهای منتشره در مورد بهائیت ، نویسنده را بر آن داشت تا نگارش کتابی با اسلوب علمی و اشکالات کمتر ، در مقایسه با آثار موجود را در دستور کار خود قرار دهد . این کتاب در 335 صفه چاپ شده و دارای 9 فصل می باشد .فصل دهم به کتاب شناسی منابع تحقیق اختصاص دارد .
منطق حاکم بر فصل بندی کتاب ، تقدم تحلیل تاریخی و سیاسی بر مباحث کلامی و عقیدتی است .از این رو در فصول اول ، ماجرای پیدایش مکتب شیخیه و حوادث دوران ظهور علی محمد باب به عنوان زمینه های تاریخی پیدایش بهائیت مورد بررسی قرارگرفته است . لکن چون تاریخ شیخی و بهائی تاریخ دو اعتقاد و تفکر است ، چاره ای جز اندراج مباحث فکری ، اعتقادی شیخی و بابی در دو فصل اول نبوده است .در ادامه به تاریخ پیدایش بهائیت در یک قرن و نیم اخیر پرداخته شده است و در فصل چهارم یک بار دیگر جریان نضج بهائیت ولی این بار با تاکید بر مواضع و رفتار سیاسی بهائیان و ارتباط آنها با دولتهای داخلی و اجانب مورد بررسی قرارگرفته است تا از همه جوانب، غنای لازم جهت ورود به مباحث اعتقادی، برای خواننده محترم فراهم شده باشد. در فصول پنجم تا پایان کتاب، به بررسی مواضع اعتقادی بهائیت پرداخته شده است، سعی نویسنده برآن بوده تا امهات اعتقادات بهائی دراین فصول گنجانده شود۔ ازهمان اوان پیدایش بابیت وبهائیت، دو مبحث خاتمیت و مهدویت مهم ترین چالش های این دو فرقه با اسلام و تشیع بوده است۔ از همین روی، بیشترین آثار کلامی نویسندگان دو طرف (اسلام و بهائیت ) حول این دو موضوع بوده است۔ در کتاب حاضرنیزبه دلیل اهمیت این دو موضوع، برای هریک، فصل مجزایی در نظرگرفته شد وبه ویژه درفصل مربوط به خاتمیت موارد متعددی از شبهاتی که نویسندگان بهائی برای رد نظریه خاتمیت بدان متوسل شده اند، مطرح و پاسخ آن داده شده است۔ ازاین رو فصل مذکور برای مبلغانی که در حوزه میدانی مشغول به فعالیت هستند، می تواندکمک خوبی باشد۔ بدین ترتیب خواننده طی هشت فصل با تاریخ، مبانی اعتقادی و شبهات ومجادلات بهائیت با مسلمین مختصراً آشنا خواهد شد۔ این کتاب، با هدف ارائه یک اثر تحقیقی برای علاقه مندان به موضوع بهائیت نگاشته شده است۔ ازآنجا که راقم سطور، مشتاق ترویج فرهنگ تولید آثار پژوهشی با استانداردهای علمی است، در انتهای کتاب، فصل مجزایی برای معرفی مهم ترین منایع دست اول بها ئی آورده شده تا طلاب،مبلغان و دانشجویان علاقه مند به پژوهش دراین حوزه، با آشنایی و بررسی کنندوبه نقل ازمنابع دست دوم و چندم اکتفا ننمایند .‏
‏ درتمامی صفحات کتاب، به بهانه های مختلف درباره برخی از عناوین و اسامی ، در حاشیه راست یا چپ توضیحات درج شده است ‏ ,تا خواننده محترم، بدون از دست دادن اطلاعات جانبی مفید (نظیرمعرفی برخی شخصیت ها،‏ مکان ها کتابها و … )محروم نماند .
اکثر این یادداشتها با تصویر هستند و مسلما وجود تصاویر بر جاذبه متن و ماندگاری آن در ذهن خواننده تاثیر به سزائی دارد .در انتهای هرفصل ، فهرستی از کتابهای مفید که با موضوع فصل مرتبط هستند ارائه شده است و در برخی فصول علاوه بر کتب ، فهرستی از وب سایتهای مرتبط و مفید نیز در اختیار اهل تحقیق قرار داده شده است.

نام کتاب: 
درس نامه شناخت بهائیت
سال نشر: 
1395
تعداد صفحه: 
346
نام نویسنده: 
حسین رهنمایی
ناشر: 
گوی
محل نشر: 
تهران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 1 =