ساخت مستند «باب، غروب آیین بهائی»

0 432

مستند “باب: غروب آئين بهائی”The gate,  dusk of the Bahai Faith” توسط پايگاه خبری بهائی پژوهی منتشر شد. اين فيلم ٦٧ دقيقه ای پاسخي علمي بر فيلم “باب: طلوع آئين بهائی” است كه سال گذشته و با استفاده از امكانات هاليوود، به مدت حدود ٦٠ دقيقه، توسط تشكيلات جهانی بهائی ساخته و پخش شد.
تشكيلات بهائيت در طول يك سال گذشته تلاش كرده تا با تحريف تاريخ زندگی باب، از او يك قهرمان و اسطوره بسازد و امسال نيز مركز جهانی بهائی در اسرائيل از تمام بهائيان دنيا به صورت عمومي و از بهائيان ايران به صورت رسمی و اختصاصی خواسته بود تا به مناسبت دويستمين سال تولد باب، جشنهايی را برگزار كرده و با تبليغ تهاجمی، به جذب نيرو و هوادار از ميان مسلمانان بپردازد.
پخش مستند “باب: طلوع آئين بهائی” بخشي از برنامه های اين جشن‌ها بوده است.
در مستند بهائی پژوهی كه با اتكا به منابع تاريخی بابی و بهائی ساخته شده و اين منابع را در انتهای فيلم ذكر مي كند، اصل ادعای نيابت باب بر امام زمان(عج) و ادعاهای بعدی او در قائميت و نبوت و الوهيت مورد نقد قرار گرفته و آثار زيانبار حركت بابی-بهائی در تاريخ و فرهنگ ايران بررسی شده است. در فيلم پايگاه خبری بهائی پژوهی از برخی صحنه های مستند تشكيلات بهائی نيز استفاده شده است.
درمجموع مي توان مستند “باب: غروب آئين بهائي” را مستندی با نگاه انتقادی و غير مؤمنانه به باب دانست كه مي كوشد، حقايق زندگي او را بدون نگاه افسانه وار بهائی، مورد كند و كاو و نقد و بررسی علمی قرار دهد و دروغين بودن ادعای مهدويت باب و خشونت تعاليم اين آئين را به زبان تصوير بيان كند.

ویدئو علاوه بر سایت بهائی پژوهی در آدرس های زیر نیز موجود است:

https://www.aparat.com/v/HAWer

https://www.instagram.com/200th_birthday

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × چهار =