بی بی سی فارسی و بهائیان

0 443

نسل جدید شاید تعجب کند که چرا شبکه بی بی سی آنقدر از بهائیت دفاع میکند که بعضی آن را به جای بریتیش برودکستینگ، بهائی برود کستینگ نام نهاده‌اند!

باید گفت جای تعجب نیست زیرا موسس آن حسن موقر بالیوزی است که رئیس محفل روحانی بهائیان بریتانیا بوده و این دلیل خواهرخواندگی آنهاست.

 

حسن موقر بالیوزی (زاده ۱۶ شهریور ۱۲۸۷ شیراز، درگذشته ۲۳ بهمن ۱۳۵۹ لندن) بنیانگذار، مدیر و اولین گوینده بخش فارسی بی‌بی‌سی بود. پدرش موقرالدوله و مادرش منورخانم بودند. در سال ۱۳۰۰ و پس از مرگ پدرش، لقب موقرالدوله به او رسید. در بیروت و انگلستان تحصیل کرد و ساکن لندن شد. از سال ۱۹۳۷- ۱۹۶۰ رئیس محفل روحانی بهائیان بریتانیا گردید. وی اندکی پیش از مرگ شوقی افندی در سال ۱۹۵۷، یکی از ایادی امرالله گردید.

اولین کنگره جهانی بهائیان با تلاش او سازماندهی شد. در همان زمان (اردیبهشت ۱۳۴۲) تسهیلاتی که اسدالله علم برای سفر و شرکت بهائیان در این کنگره فراهم کرد، مورد اعتراض آیت‌الله خمینی قرار گرفت.

فریدون آدمیت درباره بالیوزی گفته‌است:

بالیوزی شخصا مرد خوبی بود ولی از مریدان سفت و سخت بهاءالله بود و در کتاب خود بهاء را در ردیف زرتشت و بودا و موسی و عیسی و محمد مطرح کرد و من علیه او مطالبی نوشتم… ولی بالیوزی نگفت که من نماینده تفکر عقلی هستم.قابل بيان است كه راديو و تلويزيون فارسي بي بي سي به مناسبت و بي مناسبت از طريق نويسندگان و خبرنگاران بهائيش دائما مطالبي را در دفاع از آنها به شكل مصاحبه و گزارش وخبر ارائه مي كند و اين مجال را اصلا براي منتقدان فراهم نمي كند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + 5 =