احسان یارشاطر موسس و مدیر دانشنامه ایرانیکا درگذشت

0 548

         پروفسور احسان یارشاطر( 1299 همدان -1397 ) هفته گذشته در کالیفرنیا درگذشت. او پیش از انقلاب استاد دانشگاه و مدیر دفتر ترجمه و نشر آثار بود. وی در سالهای پس از پیروزی انقلاب هم، با فعالیت در موسسه دانشنامه ایرانیکا ، و حضور و حمایت از انجمن مطالعات ایران شناسی ، نقش مهمی در حفظ و شناساندن فرهنگ و ادبیات ایرانی ایفاء کرد.

         در رابطه با احسان یار شاطر و انتساب وی به بهائیت مطالب متعددی گفته شده است . خاندان او از یهودیانی بودند که به بهائیت گرویدند . او که در ایام کودکی پدر و مادر خود را از دست داده بود، بر اثر علاقه شدیدی که به ادبیات فارسی و درس و آموزش داشت ، با مشقت بسیار زیاد ، ولی با عشق و پشتکارفراوان، به تحصیل پرداخت . احسان از افراد برجسته ،مستعدو علاقمند به حوزه تاریخ و ادبیات ایران زمین بود .لذا در دهه 1930،از سوی پهلوی اول بورسی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور به وی اعطاء شد. ولی در ان مقطع، رهبری اقتدارگرای جامعه بهائی ، بنام شوقی افندی ربانی ، در اقدامی نامتعارف و مداخله  گرانه در امور خصوصی بهائیان ،مسافرت کلیه بهائیان ایرانی را به کشورهای غربی ممنوع ساخت؛ و و برای متخلفان احتمالی نیزمجازات سنگین و غیرانسانی طرد روحانی را در نظر گرفت .
       آقای وحید ازل ، از نویسندگان بهائی روشنفکر، در مقاله ای بمناسبت فوت احسان یارشاطر، در آدرس   http://bahaism.blogspot.com/ اذعان میکند که در دهه 1930 میلادی ، شوقی آفندی دستور تندی صادر و بهائیان ایرانی را  ، خصوصا درس خوانده های آنان را، از خروج از ایران منع می نماید و تهدید می کند اگراز فرمان او اطاعت نکنند با مجازات طرد روبرو میگردند. احسان یار شاطر بدون توجه به اخطارو ممنوعیت غیرعقلایی صادره از سوی شوقی افندی عازم اروپا شده و تحصیلات خود را در انگلیس ادامه میدهد .
     شوقی آفندی تحت عنوان ناقض عهد و میثاق ! دستور طرد وی را صادر و ارتباط او را با خانواده و نزدیکانش هم قطع میشود . به نحوی که افراد بهائی اجازه معاشرت و سلام و احوالپرسی با او را نیز نداشتند . وحید ازل میگوید احسان در سال 1998 در دفترش در نیویورک به او میگوید که چند دهه است که تشکیلات بهائی مانع دیدار وی با خانواده اش شده، به طوری که حتی به وی اجازه شرکت در تشییع جنازه نزدیکان درجه اولش را هم ندادند . وی ازدواج نکرد و شاید علت آن طرد بهائی و دور ماندن او از خانواده  و نزدیکان بوده است . در سالهای اخیر،با توجه به شهرت و معروفیتی که او بر اثر تلاش و موفقیت های علمی کسب کرده بود، تشکیلات بهائی ، بر اثر فشار افکار عمومی ایرانیان ، و با توجه به اینکه ایشان ضدیتی با بهائیان نداشت سعی کرد با ایشان طرح ارتباط بریزد، و از جمله ،سال گذشته ایشان را برای حضور در جشن سالانه   ” انجمن دوستداران فرهنگ ایران” که یک موسسه وابسته به جامعه بهائیان امریکا است ؛ دعوت نمود.

Source: https://old.reddit.com/r/exbahai/comments/9cjnzo/rip_ehsan_yarshater/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 17 =