معرفی و رو نمائی از کتاب :” شیخیه، باورها و ریشه ها”

0 581

مراسم رونمایی از کتاب «شیخیه؛ باورها و ریشه‌ها» (جمعه ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲)، با حضور حسین منتصب مجابی، نویسنده کتاب و عبدالحسین فخاری، مدیر موسسه بهایی‌پژوهی، در غرفه نقد سرای ناشران عمومی برگزار شد.
شیخ احمد احسایی حدود ۱۸۰ سال پیش دیدگاه‌های نوینی را مطرح کرد که از قضا فتحعلی‌شاه قاجار از آن‌ها حمایت کرد. این دیدگاه‌ها به مکتب شیخیه شهرت یافت. مهم‌ترین باورهای آنها اعتقاد به «رکن رابع( باب امام زمان )» و «جسم هورقلیایی» است.
تحقیقی ترین کتاب در موضوع فرقه شیخیه که ثمره سی سال تلاش پژوهشی است در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمائی شد. در این مراسم ابتدا دکتر عبدالحسین فخاری مدیر مسؤول پایگاه خبری بهائی پژوهی در مورد این کتاب و انگیزه نشر آن گفت:
” اهمیت شیخیه از آنجاست که اگر این فرقه نبود، بابیت و بهائیتی هم وجود نداشت. بعد از غیبت کبری، مهدیان دروغین و کسانی که مدعی مهدویت‌‌اند در جامعه پدیدار شدند. از طرفی دیگر، زمینه اعتقاد به امام زمان (عج) در تمام انسان‌ها وجود دارد. به همین‌خاطر، عده‌ای از مردم برحسب علاقه به ایشان، جذب این فرقه‌ها می‌شوند.”
“در مورد نقد فرقه شیخیه تا کنون کتابهای زیادی نوشته شده است اما ویژگی این پژوهش این است که نویسنده محترم تمامی سخنانش مبتنی و مستند به کتابهای اصلی فرقه شیخیه است و مسائل مختلف را در مورد باورهای این فرقه مورد ارزیابی قرار داده است بطوریکه موضوعاتی نو و جدید در اختیار خواننده قرار می‌گیرد. از آنجا که فرقه های بابیت و بهائیت برون آمده از شیخیه است، آشنائی با مبانی آن خیلی ضروری است لذا این پایگاه خبری اقدام به چاپ و نشر آن نمود.”

سپس استاد منتصب مجابی پدید آورنده این کتاب در مورد عقاید و باورهای شیخیه گفت: ” شیخیه منتسب به شیخ احمد احسائی است و بهمین دلیل شیخیه نام گرفته است. شیخ احمد که در اصل زاده عربستان است مورد تأیید فتحعلی شاه قاجار قرار گرفت و به شهرهای ایران سفر کرده نهایتاً در کرمانشاه اقامت گزیده و مستمری دریافت می‌کرد اما بخاطر عقاید ویژه ای که داشت مورد تکفیر علما قرار گرفت و نهایتاً جانشین خود را سید کاظم رشتی معین نمود و او شاگردانی داشت از جمله علی محمد باب که ادعای بابیت نمود و فرقه بابیه بوجود آمد و سپس از درون فرقه بابیت ، بهائیت بوجود آمد.
پایگاه خبری بهائی پژوهی تنها مرکزی پژوهشی است که هم از طریق سایت و هم نشر فصلنامه “بهائی شناسی” اطلاعات پژوهشی در مورد عقاید بهائیت را اطلاع رسانی می‌نماید .
از طریق وبسایت http://www.bahairesearch.orgو http://www.bahaimag.com که علاقمندان می‌توانند به این دو پایگاه اینتر نتی مراجعه و اطلاعات لازم را کسب کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − ده =