انگاره‌های جديد در ارتباط بين بهائيت و صهيونيسم

0 1,440

زمان كمى از آتش‌سوزی مشكوك در محل احداث بنای یادبود عبدالبهاء به مناسبت یك‌صدمین سالمرگ او نگذشته بود كه ابتدا کلیپی از وزیر خارجه رژیم اشغالگر قدس و چند روز بعد هم کلیپی از رئیس آن رژیم منتشر شد که پیام‌های همبستگى و پشتیبانی و دفاع همه‌جانبه از تشكیلات بهائی و بلكه دین بهائی را طی پیام‌های ویدیوئی با ترجمه فارسی اعلام نمودند. معلوم بود كه تشكیلات بهائی بعد از آتش‌سوزی و خاكسترشدن بنای یادبود یك‌صدمین سالمرگ رهبر دوم خود بین عکا و حیفا، نیاز به حمایت روحی داشتند، بنایی كه از چندین سال قبل به طراحی و تبلیغ و جمع‌آوری اعانه آن اقدام كرده و حدود یك‌صدمیلیون دلار هم هزینه نموده بودند. لذا از مسئولان اسرائیل تقاضای پشتیبانی نموده و آن‌ها نیز در بالاترین سطح، پیام‌های تبریك و همدلی و پشتیبانی كامل را ارائه دادند.

البته مسأله به این سادگى نبوده و نیست… هرچند تشكیلات رسانه‌ای بهائی در طول سه دهه اخیر با تبلیغات فراوان و مظلوم‌نمایی تلاش كرده بود بین دولت اسرائیل و خود هیچ همبستگى نشان ندهد و صرفاً مراكز دینى خود را در آن سرزمین كه قبلاً فلسطین و محل تبعید رهبران خود بوده، نشان دهد و حتى توانسته بود بعضی افراد و جناح‌های سیاسی را در این موضوع با خود همراه نماید، اما همۀ آن ترفندها با این پیام‌های صریح مقامات درجه یك اسرائیل، خنثی شد.

وزیر خارجه اسرائیل صراحتاً در پیام خود اظهار داشت: “ارتباط بین دین بهائی و اسرائیل و دین یهود، فقط فیزیکی (مکان مشترک) نیست!” و ادامه داده: “علاوه‌براین ارتباط مکانی مشترک، ما یک ارتباط ارزشمند و پایه‌ای دیگر هم داریم. ما ارزش‌های مبنایی را به اشتراک می‌گذاریم”!

این بیان صریح وزیر خارجه رژیم اشغالگرى است كه جز كشتار كودكان و جوانان مسلمان، ترور، خشونت، ایجاد جنگ و تجاوز چیزی در كارنامه ندارد و ده‌ها قطعنامه شورای امنیت علیه او صادر شده و به همه آن‌ها بی‌اعتنا بوده و دریدگى و تجاوزش را روزبه‌روز بیشتر كرده‌ است. وزیر خارجه این رژیم اعلام مى‌دارد كه ارتباط ما با بهائیت فقط فیزیكی نیست بلكه ارتباط ارزشمند پایه‌ای و اشتراك مبنایی داریم. سؤال افکار عمومی این است که كدام ارزش‌های مبنایی است كه بین بهائیت و رژیم اشغالگر قدس “مشترك” است؟! دشمنى و كینه‌توزی نسبت به اسلام و مسلمانان و جنگ‌طلبی و توسعه‌طلبی! دسیسه و آدمكشی و پشتیبانی لجستیك از حركت‌هایی چون القاعده و داعش و ریختن بمب بر سر مردم كشورهایی چون لبنان و سوریه! بمب‌گذاری در مراكز هسته‌ای ایران و ترور دانشمندان هسته‌ای و ده‌ها جنایت دیگر را با بهائیت مشتركند یا اشتراكات دیگری هم دارند كه فعلاً زمان بازگویی آن‌ها نرسیده‌است؟!

بعد مى‌رسد به مكان‌های مقدس بهائیان و مى‌گوید: “بار دیگر این تعهد را می‌دهیم که مکان‌های مقدس بهائی را حفظ کنیم.” این تأكید مجدد برای چیست؟ چه شده كه جناب وزیر خارجه برای مكان‌های مقدس اسلامی در آنجا كه قدمت چهارده‌قرنه دارند هیچ تعهدی نمى‌دهد و به تخریب آن‌ها اقدام مى‌كند، اما بناهای بهائیان با قدمت كمتر از یك قرن را تعهد حفظ و پشتیبانی مى‌دهد و از بدو تأسیس و ساخت، این بناها را از هرگونه مالیات معاف نموده‌است؟! شاید جناب وزیر خارجه این اشتراك را در سخن جناب باب دیده ‌است كه دستور تخریب همه بقاع دینی و كشتار همه مخالفان و سوزاندن همه كتاب‌ها را داده ‌است و ازاین‌جهت با رفتارهای رژیم اشغالگر، مشترك دیده ‌است؟!

هنوز چندروزی از پیام وزیر خارجه نگذشته بود كه پیام رئیس‌جمهور جناب اسحاق هرتزوك منتشر شد. این بالاترین مقام رژیم اشغالگر ضمن تأیید مطالب وزیر خارجه نكات جالب دیگری را در ارتباط تنگاتنگ این رژیم و بهائیت مطرح كرده‌ است. هرتزوك از ارزش برابری و عدالت و پیام‌های صلح و بردباری در بهائیت سخن گفته ‌است و ادامه داده که این مطالب، عمیقاً در فرهنگ و جامعه اسرائیل نهادینه شده‌ است! مى‌گویند دروغ را هرچه بزرگ‌تر باشد باید محكم‌تر بیان كرد تا عده‌ای باور كنند! بابیت و بهائیت كه سابقه سه جنگ داخلى و كشتار هزاران نفر و ترورهای زیادی را در كارنامه دارند، حالا منادی صلح و بردباری و عدالت هستند یا رژیم اشغالگر با سوابقی كه ذكر شد؟!

یك جست‌وجوی ساده در فضای اینترنت نشان مى‌دهد كه این جناب هرتزوك سال‌ها در زمان نتانیاهو و از سوی او رئیس آژانس بین‌المللی صهیونیستی یهود (سوخنو) بوده كه مأموریت‌های جاسوسی و فرامرزی برای پیشبرد اهداف صهیونیزم در جهان را به‌عهده دارد. در اغلب کشورها دفتر پشتیبانی از اهداف صهیونیستی دارد و اخیراً هم در حال ایجاد دفتر این آژانس در امارات است و در همه جای جهان ردپای او دیده مى‌شود. هرتزوك آن‌قدر مورداعتماد بریتانیایی‌ها بوده که حتی قبل از تشكیل رژیم اشغالگر به وی پیشنهاد کرده بودند که خاخام کل سرزمین‌های امپراتوری بریتانیا شود. ارتباطات گسترده و تاریخی پدربزرگ اسحاق هرتزوگ، نامزد ریاست رژیم‌ صهیونیستی با انگلیسی‌ها نشان‌دهنده جایگاه سیاسی بلند این خانواده در میان صهیونیست‌ها و در فضای بین‌المللی است. پدر او حییم هرتزوگ نیز یک ژنرال در ارتش رژیم‌ صهیونیستی بود که از سال ۱۹۸۳ تا سال ۱۹۹۳ به‌عنوان ششمین رئیس رژیم‌ صهیونیستی در حال کار بود. حال این رئیس‌جمهور با این سوابق اعلام مى‌دارد: “اماكن بهائی برای ما و همسایگان ما به‌عنوان رازی است كه از آن محافظت مى‌كنیم”!

اگر در ابتدای تشكیل رژیم اشغالگر، روحیه ماكسول همسر شوقی افندی اعلام داشته بود كه سرنوشت ما و این كشور مثل حلقه‌های یك زنجیر به هم گره خورده است، امروز این راز از زبان مسئولان بلندپایه این رژیم، به‌صراحت اعلام مى‌شود تا شك و شبهه‌ای برای كسانى كه عكا را فقط یك مكان دینی بهائیت مى‌شمردند، باقی نماند كه پیوندهای مشترك و همبستگى رازآلود، علنى شده و پرده‌ها كنار رفته‌است!

ضمیمه: اظهارات جدید رئیس‌جمهور و وزیر خارجه رژیم اشغالگر قدس در پیوند اسرائیل و بهائیت

پیام یائیر لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل خطاب به جامعه بهائیت:

دوستان عزیز (بهائی)

ارتباط بین بهائیت و اسرائیل و دین یهود فقط فیزیکی نیست. مانند مکان‌های مقدس ما یهودیان، مقدس‌ترین مکان‌های شما اینجا در سرزمین اسرائیل است. سرزمین مقدس ما خانه اماکن مقدس شماست، اما علاوه بر برقراری ارتباط فیزیکی، ما یک ارتباط پایه با ارزش عمیق نیز داریم. ما ارزش‌های مشترکی داریم که جامعه ما هم مبتنی بر ارزش‌های موجود در دین خاص شما بر آن استوار است. ما متعهد هستیم و یک بار دیگر متعهد می‌شویم که همیشه از اماکن مقدس دین بهائی محافظت کنیم. انجام این کار بخشی از ارزش‌های برابری و آزادی است که شما و ما، هر دو به آن اعتقاد داریم. از شما بهائیان سپاسگزارم که فرهنگ و دینتان را با ما به اشتراک می‌گذارید و اسرائیل را با نشان دادن تنوع بیشتر از نظر معنوی، سرزمینی غنی‌تر و زیباتر کردید و از اینکه زاویه دیگری از این سرزمین خاص را به جهانیان نشان دادید سپاسگزاریم. امسال شما ۱۰۰ سال از درگذشت عبدالبهاء را جشن می‌گیرید، بنابراین من از شما به‌خاطر این امتیاز و فرصتی که در این رویداد مهم با شما صحبت می‌کنم تشکر می‌کنم. برای شما آرزوی سالی خوب و سلامتی دارم و امیدوارم با پایان یافتن این ویروس همه‌گیر، بتوانید بار دیگر از اسرائیل دیدن کنید.

پیام اسحاق هرتزوگ رئیس‌جمهور اسرائیل در حمایت از بهائیت:

به‌عنوان رئیس‌جمهور اسرائیل، این را یک افتخار می‌دانم که مرکز جهانی بهائی و مقبره عبدالبهاء و پدرش بهاءالله در عکا و حیفا قرار داده شده ‌است، جایی که میلیون‌ها نفر از پیروانش، از پیام‌های صلح و بردباری آن الهام می‌گیرند. پیام‌هایی که علاوه بر تأکید بر ارزش برابری و عدالت در تعالیم بهائیت، عمیقاً در فرهنگ و جامعه اسرائیل نهادینه شده‌اند.

من افتخار می‌کنم که اسرائیل همواره پذیرای فرهنگ باارزش بسیاری از عقاید و آیین‌ها و مردمان از سراسر جهان است که در این سرزمین ساکن شده‌اند. اسرائیل کماکان حمایت ویژه خود از جوامع شناخته‌شده ‌از اقوام و اقلیت‌ها و دفاع از اماکن مقدس آنان را که برای ما و مردم ما و همسایگانمان مقدس است ادامه می‌دهد.

در صدسالگی فوت عبدالبهاء، امیدواریم که یاد و خاطره او موجب برکت برای ما شود و تعالیم خردمندانه او آسایش و خلاقیت برای جهان نیازمند شفا و درمان به ارمغان آورد و به چشم‌انداز احتیاج به وحدت و صلح خود نزدیک‌تر شود. شخصاً و از طرف خودم می‌گویم که من همچنان به‌عنوان یک دوست قدیمی مرکز جهانی بهائی و جنبش بهائی در سراسر جهان(!) هستم. همچنان که پدر مرحوم من وقتی که رئیس‌جمهور اسرائیل بود این حمایت را از بهائیت انجام می‌داد و آرزو می‌کنم که همه شما سال نو بهائی فوق‌العاده‌ای داشته باشید و برکت و رحمت شامل شما باشد.
آدرس اینترنتی این مقاله : http://bahaimag.com/?p=2564

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + سه =