انتشار فصلنامه بهائی شناسی شماره 7 و 8

0 563

 در سومین سال انتشار مجله تخصصی فرهنگی اجتماعی در نقد بهائیت، فصلنامه «بهایی شناسی» شماره های ۷ و ۸ در آخرین هفته سال ۹۷ منتشر شد.

 در این فصلنامه ۲۵۰ صفحه ای با تقدیر از روزنامه سازندگی که با چاپ خبر انتشار مجله «بهایی شناسی» تحت عنوان “برخورد انتقادی با فرقه بهایی” از چاپ آن استقبال نموده، مطالب مختلف دیگری را می خوانیم؛ ازجمله:

“تداوم هدایت” در بیان آیات و روایاتی که نشان می‌دهد هدایت آسمانی پس از سلسله نورانی انبیاء الهی با ۱۲ جانشین معصوم پیامبر خاتم همچنان ادامه دارد.

 “روی خط خبر” در این شماره به بحث دفن اموات بهائیان پرداخته است و طی آن تناقض روشن احکام بهایی در این مسأله نیز بر هر خردمند آشکار می‌گردد.

 تحلیلی از پیام نهم نوامبر ۲۰۱۸ بیت العدل مطلب دیگری است که در این شماره نشریه آمده است

گزارشی از ترجمه کتاب اقدس به یکی از زبان های فرعی فیلیپینی در حالی که هنوز به زبان فارسی ترجمه نشده، تعجب خردورزان را برانگیخته است

نقد فیلم گیت ساخته بهائیان آمریکا تحت عنوان “دروازه دروغ” مطلب دیگری است که اهل تحقیق و بررسی در این شماره می خوانند.

در بخش دیگری، گفتگویی مستند با سید مقداد نبوی رضوی آمده تحت عنوان “نسبت آموزه‌های میرزا حسینعلی بهاءالله با تعالیم سید علی محمد باب”. یکی از نتایجی که خواننده مجله از این گفتگو فرا می گیرد این است که من یظهره الله نمی‌تواند بهاءالله باشد و اصولاً جانشینی بهاءالله با توجه به دلایل بیان شده در این گفتگو محل اشکال است. همچنین تناقضات دیگری از بهائیان در این گفتگو با کارشناس ارشد تاریخ اسلام خواندنی است. از همین صاحب نظر و نویسنده کتاب “تنبیه النائمین” مقاله ای به زبان عربی تحت عنوان: ” تحلیلٌ عن مجازر البهائیین للأزلیین فی بدایات دعوة بهاء الله” در پایان نشریه آمده است که ترجمه مقاله ایشان در فصلنامه بهایی شناسی شماره ۵ است.

 معرفی دنیس مارتین مک اوئن نویسنده، محقق و منتقد بهایی که پس از ۱۵ سال عضویت در بهائیت از آن کناره گرفت نیز آمده است. وی معتقد است که رهبران بهایی به طور مرتب در حال پاکسازی متون بهایی و تغییر و تحریف تاریخ آن هستند. او همچنین به عدم حضور زنان در رهبری بهاییت نیز معترض است، همچنان که معصومیت رهبران بهائی بیت العدل را هم زیر سوال می‌برد.  او می گوید: هر فرد فرهیخته ای که دیدگاهی متفاوت با رهبری بهائیت دارد، با خشونت بهائیت و اخراج و طرد روبرو می‌شود. مطالعه گفتار این اندیشمند فرهیخته در مورد بهائیت و نقد برخی خاطرات ادوارد براون در مورد بهائیان اولیه، خواندنی است. مطالبی که هیچ بهایی متعصبی حاضر به واکاوی آنها نیست و در عوض هر بهایی آزاداندیش را در بطلان بهائیت به تفکر وا می دارد و عقلاً هشدار می دهد.

در قسمت دیگری از نشریه شرح مختصری از زندگی عبدالحسین آیتی (آواره) و چگونگی بهایی شدن او و برگشت وی از بهائیت آمده است.

 معرفی کتابی از خوان کول (از اندیشمندان بازگشته از بهائیت) تحت عنوان “محمد ص پیامبر صلح در میانه جدال دو امپراتوری” بخش دیگری از این نشریه است.

متن کامل دو نامه از جناب آقای حسن ممتاز سروستانی به یاران ایران و بیت العدل تحت عنوان سؤالات بی‌پاسخ در نقد بهائیت گوشه ای دیگر از مطالب این نشریه است.

در ادامه، پژوهشی در چالش در رهبری بهائی تحت عنوان “نقد و بررسی ادعا و دلایل میسون ریمی آمده است.

 همچنین با گزارشی نسبتاً مفصل بخشی از فعالیت های تروریستی بابیان تحت عنوان “شورش بابیان در زنجان” برگی از تاریخ این فرقه را ورق می‌زند.

 جمله جمله و کلمه کلمه این نشریه، فتح بابی است برای آزاد اندیشان بهایی از بزرگ و کوچک که با مطالعه آن حقیقت را به روشنی ببینند؛ خواه از آن تبعیت کنند و خواه به آن پشت کنند.

برای تهیه این فصلنامه می توانید به فروشگاه بهائی پژوهی مراجعه فرمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 2 =