اعتراض عرفان ثابتی به محرومیت زنان از عضویت بیت العدل

0 605

طوفانی که سخنان خانم مهرانگیز کار در اعتراض به محرومیت زنان از عضویت درتشکیلات رهبری بهائیت( بیت العدل) در میان آحاد و مجامع بهائی برانگیخت ، موجب اعتراضات شدید متعصبان بهائی همچون کاویان صادق زاده و سایت های بهائی شده و سیل بدگوئی و حتی دشنام را به سوی خانم کار روانه کرد و موجب شگفتی ایشان شد که چرا مدعیان برابری و صلح و مدارا حتی یک انتقاد ساده، را هم بر نمی تابند!

پس از آن شاهد بودیم که این اعتراض به سرعت در سایت ها و صفحات متعدد فیس بوک بهائیان انعکاس یافته بعضی به دفاع و بعضی در مخالفت با آن سخن پراکنی نمودند.خانم کار که پیش از این محبوب این جامعه و پای ثابت کنفرانس های آنها بود یکباره خصم لدود و بی اطلاع نام گرفت و دشنام ها دریافت نمود! تشکیلات بهائی در این چالش بخاطر مصالح کلی در فکر چاره جویی و جمع کردن موضوع افتاد و محفل ملی امریکا طی بیانیه ای بهائیان را به مدارا و عذر خواهی از ایشان دستور داد و گفت همه عبارت های زننده خطاب به ایشان را از سایت ها پاک نمایند و برای دلجویی ، ایشان را به عنوان سخنران به کنفرانس بعدی انجمن دوستداران فرهنگ ایرانی دعوت نمودند تا اگر ایشان بپذیرد با تجلیل از او، دلخوریش را رفع نمایند.

اما این آش آنقدر شور بود که عرفان ثابتی ،سخنگو و شخصیت معروف و رسانه ای بهایی که هماره در بی بی سی و رسانه ها از آئین بهائی دفاع نموده و می نماید هم مجبور شد به شور بودن آن اعتراف نموده و اعتراض خانم کار را وارد بشمارد و بگوید که بیت العدل باید این حکم را که خلاف مبانی حقوق بشر و اصل تساوی است عوض کند چنانکه قبلا حکم ممنوعیت همجنسگرایی را لغو نموده و دستور دفاع از حقوق آنان را صادر کرده بود.
بعضی از عبارات عرفان ثابتی را از صفحه فیس بوک خانم کار و خود او گزینش کرده ایم که با هم مرور می کنیم:
او خطاب به مسعود سلطانی که در صفحه فیس بوک خانم کار از او می پرسد:”شما انتقاد خانم مهرانگیز کار از عدم عضویت زنان در بیت العدل را چگونه ارزیابی می کنید؟” می گوید:”به نظرم انتقاد خانم کار بجا بود. از مشاهده این یادداشت شوکه شدم و بسیار بسیار متاسفم”.
مسعود سلطانی در جواب می گوید: “ممنون از اینکه نظرتان را نوشتید.من نظر شما را حدس می زدم اما ترجیهم این بود که آن را بنویسید سلفی گری و تعصب دین ها را بیشتر تهدید می کند. نظر افرادی چون شما می تواند جلو این امر را بگیرد!”
او حتی پیش از این در صفحه فیس بوک خود در مورد ممنوعیت ورود زنان به بیت العدل نوشت:” این حکم استثنائی است و با دیگر تعالیم بهائی همخوانی ندارد”[ به یقین عرفان می داند که این نص صریح کتاب مقدس آنها یعنی اقدس است که زنان حق عضویت در بیت العدل را ندارند پس چرا می گوید این با تعالیم دیگر همخوانی ندارد؟ یعنی معتقد شده است که این حکم دیگر مقبولیت ندارد و باید عوض شود و بیت العدل می تواند آن را مثل حکم همجنسگرایی تغییر دهد؟! ] او در همین رابطه در فیس بوک خود اذعان نموده که:

” متأسفانه این مشکل وجود دارد” و”این حکم با اصل برابری حقوق مدرن، همخوانی ندارد”.
سپس اظهار امیدواری می کند که ” این مشکل به تدریج و به مرور زمان حل گردد و بیت العدل با تفسیر کتاب اقدس و تعمیم کلمه رجال به خانمها راه را برای ورود زنان به بیت العدل باز خواهد نمود!”

او در جای دیگری پیش بینی می کند و می گوید:” این حکم توسط بیت العدل اعظم به نفع زنان تغییر خواهد کرد همانطور که بیت العدل اعظم حکم همجنسگرائی را تغییر داد می توان انتظار داشت که در آینده این حکم را نیز به گونه ای تفسیر نماید که زنان را نیز در برگیرد.”

همچنین در نوبتی دیگر می نویسد:”بیت العدل می تواند این حکم را اصلاح کند همانطور که برخی از جملات کتاب اقدس را که خطاب به مردان بود به زنان نیز سرایت داد منتهی این کار نیاز به یک دهه زمان دارد”!
و در جای دیگر تصریح می کند: ” این دست کم گرفتن خانم ها و مناسب ندانستن آنها برای عضویت در بیت العدل می تواند تأمل برانگیز باشد”!
ما از این برداشت جناب عرفان ثابتی بسیار خرسندیم و به او تبریک می گوئیم و امیدواریم سایر دوستان روشنفکر بهائی نیز همچون عرفان وقتی پس از تحقیق و تفحص از عدم کارآئی و تناقض با مبانی حقوق بشری بعضی احکام و تعالیم مطلع می شوند شجاعت اظهار آن و انتظار تغییرش توسط بیت العدل را داشته باشند. این موضع اصلاح طلبانه خواست کثیری از جوانان و نسل فرهیخته بهائی است و از سوی بسیاری از آنان حمایت شده و می شود چنانکه در کامنت های تأییدی قابل مشاهده است و باصطلاح سخنی در گلو مانده بوده که توسط عرفان به زبان آمده است و در آینده نیز اگر تکرار شود مورد حمایت این نسل قرار خواهد گرفت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × یک =