چرا از بهائیت برگشتم؟

0 2,675

1- اینگ بارتل     Inge Barthel   

دلیل  من برای ترک بهائیت و خروج از جامعه بهائیان ، به شروع تفکرات من درباره چهارچوب آینده سیاسی / دینی باز میگردد .

در شرایط و وضعیت ایده ال بهائی ، پس از آنکه مردم فوج فوج بهائی شده و اکثریت جمعیت جهان بهائی شدند ، بیت العدل جهانی موظف خواهد بود تمام احکام و قوانین موجود در کتاب اقدس را ، که در حال حاضر امکان اجرا و تنفیذ ندارد ، یک به یک ، به مورد اجراء بگذارد . تا آنجا که من متوجه میشوم ، هر بیت العدلی که بر سر کار باشد – صرفنظر از نحوة انتخاب و مدت زمان اشتغال آنها ، که یک دوره یا چند دوره باشد – هیچ چاره ای ندارد جز آنکه احکام و قوانین موجود در کتاب اقدس را به اجرا بگذارد ؛ زیرا آنها صلاحیت نسخ و تغییر احکام و نوشته های صریح بهاءالله را ندارند . بنابراین ، همه اعضای جامعه بهائی تابع قوانین کتاب اقدس گشته و محافل محلی بهائی حاکم و مجری احکام اقدس بر آنها خواهند شد . به عبارت دیگر ، این شرایط ، موجب وضعیت ” دولت در دولت ” خواهد شد . اگر این مطلب را هم اضافه کنیم که بهائیان از مشارکت در فعالیتهای سیاسی ( سکولار ) جامعه منع شده اند – مگر رای دادن در کشورهایی که رای دادن در آنجا الزامی است – آن گاه میتوانیم تصور کنیم که حکومت بهائی ( حکومت مبتنی بر احکام دینی بهائی ) بطور غیر مستقیم پدیدار گشته است !

اگرچه شخصاً عقیده دارم که قوانین و روش و برنامه بهائیان قابلیت اجرایی ندارد ، ولی بهرحال این نتیجه منطقی طرحی است که توسط بهاءالله تدوین و تنظیم شده است . بنابراین ، چرا باید آنجا می ماندم ؟! من نیازی به بحث درباره مطالب و مفاهیم روحانی و اخلاقی در آثار و نوشته های بهاءالله و عبدالبها ، و حتّی بعضاً شوقی افندی و بیت العدل نمی بینم .

با توجه به چالشی که برای سلامتی من بروز کرد و برایم امکان مرگ ناگهانی وجود دارد ، نظر و دیدگاهم عوض شده و دانستم که دیگر مایل نیستم بعنوان فردی بهائی بمیرم ، زیرا در آنصورت ترتیبات پس از مرگ، و ارث و میراث من تابع احکام و قوانین بهائی می بود ، نه آنطور که خود مایل به آن بودم . آنجا بود که تصمیم گرفتم بهائت را ترک کنم .(1)

 

2-یونا وینترز    JONAH WINTERS

من برای مدت 8 سال بهائی فعالی بودم . ولی به مرور اعتقاد و باورم نسبت به بهاءالله را از دست دادم ،و به عقیده مسیحی خود بازگشتم و عضو کلیسای کاتولیک شدم . تقریبا دوران زندگی بهائی خود را فراموش کرده بودم ، تا آنکه اخیراً چند گفتگو درباره ترک بهائیت داشتم .

این گفتگوها مرا متوجه دو نکته کرد ، که انگیزه ایجاد این وبلاگ گردید :

1- قبلا لزومی برای بیان استدلال درباره خروجم از بهائیت نمی دیدم ؛ لذا ، الان که به آن دوران نگاه می کنم ، گاهی در تبیین و تنظیم دلایل و استدلال دچار مشکل میشوم . این وبلاگ ، عرصه ای برای تفکر و یادآوری آن استدلالها است .

2- بهائیانی که من می شناسم عموماً دچار بی اطلاعی فاحش و یا دارای اطلاعات نادرست و غلط درباره سایر ادیان هستند . و آنچه را که میدانند ( یا فکر می کنند که میدانند ) یا بطور افواهی و عامیانه ، و یا از طرق دوستان و مبلغان بهائی کسب کرده اند . چون من خودم مسیحی هستم ؛ در این خصوص به نگرش آنها درباره مسیحیت حساس شده ام . لذا وبلاگ من محلی برای توضیح و تشریح مسیحیت برای بهائیان میباشد . ( و منظورم از مسیحیت ، شاخه کاتولیک – ارتدکس مسیحی است که تقریباً اکثریت قاطع جهان مسیحی را در بر میگیرد . )(2)

 

3- استیون شول     Steven scholl   

نامه ای از یکی از  مشاورین قاره ای دریافت کردم که من در صف افراد اعلامی بعنوان ناقض عهد و میثاق هستم ! آنقدری که خانواده ام ناراحت شدند ، این حرف در من اثر نداشت . همسرم ، و بسیاری از بستگانش بهائی هستند . . . تهدید و مشکل خطرناک این بود که اگر من بعنوان ناقض عهد و میثاق اعلام میشدم ، آنوقت همسرم هم بعنوان تماس و رابطه با چنین فردی در معرض طرد و تکفیر قرار می گرفت! همچنین بسیاری از بستگان و آشنایان نزدیک ما . او باید یا مرا انتخاب می کرد و یا سایر بستگان  و تشکیلات دینی اش را . همسرم به هیچ وجه قصد طلاق و جدایی از مرا نداشت و میخواست زندگی ما ادامه پیدا کند . ولی اگر خواهرش هم به ارتباط با ما ادامه میداد او نیز بهمراه همسر و فرزندانش بطور اتوماتیک، بعنوان ناقضین عهد و میثاق معرفی میشدند . بسیاری از دوستان نزدیک منهم،به اتهام ارتباط با من ، باید عنوان فرد مرتد و کافر را پذیرا میشدند .

تمام این داستان، بحث پوچ و قرون وسطایی است . ولی واقعیت همین است! و چطور میتوان عضو سازمان و تشکیلاتی بود که تا این حد میتواند علیه شما خشن و ظالمانه تصمیم بگیرد ؟ این دلیل اصلی کناره گیری داوطلبانه من از بهائیت  بود . نه برای اینکه از مجازاتی فرار کنم ، بلکه از آن جهت که جامعه بهائی ، به لحاظ معنوی و روحانی دچار بیماری و انحطاط گردیده است . بسیار غمگین و متاسف شدم که خانه و کاشانه ای که برای مدت 25 سال آنرا جهت امور دینی و معنوی خود انتخاب کرده بودم  تبدیل به زندان و کابوسی شده است . . .(3)

 

4- جنیفر تایدوِل     Jenifer Tidewell                 

این عصاره و چکیده مقاله جنیفر درباره علت جدایی اش از بهائیت است . زنی که زمانی عضو محفل محلی بهائیان و لجنه ( کمیته ) تابع آن بود ؛ ولی متعاقباً از بهائیت کناره گرفت و دوباره به مسیحیت بازگشت . او چند دلیل برای ترک بهائیت ذکر کرده است :

1- جلسات ضیافت بهائی فاقد روحانیت و بار معنوی است .

2- در بهائیت، فرد روحانی ای ، که تذکر اخلاقی و معرفتی بدهد ، وجود ندارد .

3- جامعه بهائی دچار “خستگی مزمن ” شده و از پا افتاده است .

4- فشار زیادی برای کار تبلیغ روی بهائیان است .

5- شکاف ناخوشایندی بین بهائیان و غیر بهائیان ملاحظه میشود .

6- بهائیت مبانی عقلانی و کلامی متزلزلی دارد .

7- فقدان محیط آزاد برای بحث و گفتگوی عقلانی و روشنفکری در درون جامعه بهائی

8-  تاکید بیش از حد بر یک صدایی و وحدت ، بعنوان هدف نهایی

9- آثار و ادبیات بهائی فاقد جنبه های معرفتی عمیق است ؛ برای همه چیز پاسخهای ساده و روشن تهیه شده است !(4)

 

5- فرانسوا خاویر مارتین دِ لاسال

فرانسوا عقیده دارد تعالیم بهائی چیزی جز توهمات و شستشوی مغزی نیست !

الله ابهی !

          اولین بار وقتی با بهائیت آشنا شدم ، تصور کردم که یک دین آسمانی باشد . دینی که برای اولین بار می دیدم مدارا و روا داری را تبلیغ می کند و من در آن احساس خوبی داشتم . بهاءالله خود را دنباله روی راه زرتشت ، موسی ، مسیح ، محمد (ص) ، و تعالیمش را دنباله تعالیم آنها می دانست . و این بسیار عالی بود . به نظر من ، نظم جدید جهانی عالی ، و تصمیمات بیت العدل هوشمندانه می آمد .

ولی هنگامی که متوجه شدم آنچه آموزش میدهند با تحریف و دستکاری توام است ، به نظرم کار آنها نوعی شستشوی مغزی ، و عملکرد آنها فرقه گرایانه به نظر رسید . ناچار شدم از جامعه بهائی خارج شوم تا آزادی اندیشه و فکر خود را حفظ کنم .

 از عملکرد آنها متاسفم و امیدوارم که روش آموزش تعالیم خود ( روش کلاسهای روحی ) را ترک کنند . . . و من بتوانم دوباره به آنها ملحق شوم .

با تقدیم احترامات خالصانه ،

 تیریل 

6- دیوید و. لِنینگ     David w.Lehning 

 من از پیروان و اعضای پیشین بهائیت هستم که بر اثر روحیه نسبتاً برتری طلبانه ، و روش کنترل تشکیلاتی در جامعه امر ، از آن اخراج شدم . به نظر میرسد شرایط اقتدارگرایی و کنترل تشکیلاتی ، از زمانی که من از جامعه امر خارج شدم ، بدتر شده است . آدرس بهائیان اصلاح طلب امریکا را در وبسایت یک بهائی دیگر دیدم و به آن مراجعه کردم . من به مطالب عرفانی و معنویت گرایی ، و نیز ابعاد عرفانی نصوص مقدسه علاقمندم ؛ ولی همین چند سال پیش بود که مرا به اتهام ” تفسیر غیر رسمی ” نصوص اصلی بهائی متهم به نقض عهد و میثاق کردند . و من سرانجام گفتم دیگر کافی است ، از جامعه امر خارج شدم و دیگر علاقه ای به بازگشت به آن ندارم ! ولی البته دوست داشتم بدانم که سرنوشت همجنسگرایان در بهائیت به کجا رسید ؟ و این موضوع مرا به گروه بهائیان اصلاح طلب رساند . به نظر میرسد که افراد در جامعه بهائی چند چهره دارند . آنها میتوانند چهره دوستانه بهائی مهربان را به نمایش بگذارند ؛ و سپس چهره فردی که نسبت به دیگران قضاوت قاطع میکند ، و یا چهرة بهائی قدرت طلب و اقتدارگرا ! از نظر من ، بهائیت ، بهیچ روی بهتر از گروههای فرقه ای و مذهبی کالتی نیست . جامعه بهائی نیز همچون گروههای مشابه ، اقدام به کنترل و نظارت شدید بر اعضایش ، و نگاه تعصب آمیز دارد . من مایلم آزادی فکر و عقیده ، پرسشگری ، و معنویت گرایی خود را ، فارغ از جزمیت ها و اقتدارگرایی دینی ، حفظ کنم .

 

7- کارن حایر باکت ( باکِه )  Karen Hayer Bacquet 

خانم کارن باکت وبسایتی حاوی مقالات درباره مباحث و تعارضات موجود در آیین بهائی دارد . او یکی از تاثیرگذاران بر روند اصلاحگرایی و اندیشه پردازان درباره سازمان و تشکیلات و فرهنگ بهائی است .

سلسه مقالات او موجب توجّه و تفکر بسیاری از افراد نسبت به مطالب و مفاهیم نادرست و غلط در سنّت و آیین بهائی میباشد . او عقیده دارد بهائیان در حرف و ادعا ، پر مدّعا ، و در عمل ، ضعیف و ناکارآمد میباشند . مقالات مشار الیها بسیار ارزشمند و آگاهی بخش است : ” شورشیان در جامعه امر ” ، ” متلاشی ساختن گروه تالیسمان ” ، خروج فوج فوج از جامعه بهائی ” ، ” بهائیت آیینی بدون توازن ” ، ” بنیادگرایی بهائی ” ، ” هر کس دوست دارد بر جهان حکومت کند ، ولی بعضی افراد برابر تر از دیگران میباشند ! ” باکره بهشتی ، و . . .

آدرس سایت او : bahai Rants میباشد.(5)

 

8-سوشی تومو Sochi Tomoe        

به نظر او بهائیت آیینی به غایت بی محتوا و کسالت بار ، و فاقد هرگونه راه حل برای مشکلات و آلام جوامع بشری است . لذا او تصمیم گرفت بهائیت را ترک کرده ، و به جامعه مسلمانان بپیوندد .

 

9-گرگ ساوت ورث Greg Souhtworth  

من نیز برای مدت حدود 4 سال بهائی بودم ، در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 90 ، با ملاحظه ناهمخوانی و تعارض بین تعالیم و ادعاهای بهائیان درباره مترقیانه و باز و روشن بودن دیدگاههای بهائی ، و آن ” استبداد و تنگ نظری و تفتیش عقاید جدیدی ” که در عمل به اجرا گذاشته بودند ، از خواب و خیال بیدار و متوجه حقایق شدم . این آگاهی و توجه هم از ملاحظه تعارض بین تعالیم و شعارها ، و آنچه در عمل مشاهده می کردم بوجود آمد ؛ مثل تعلیم تساوی حقوق رجال و نساء ؛ ولی زنان نمی توانند به عضویت بیت العدل در آیند . همچنین تفکر و نگرش مخالفت با همجنسگرایان ، مغایر با ادعا و ایده وحدت عالم انسانی میباشد . البته من خودم چنین مشکلی ندارم ، ولی میدانم که افراد دگرباش ، در جامعه بهائی دچار مشکل شده اند .

آخرین تعارضی هم که مشاهده کردم دو جنبه داشت . یکی از آنها برخی نوشته های عبدالبها و تلاش پرهیاهوی او درباره علم و علمی نوشتن است . شاید بتوان برخی از نوشته های او را ، با این توجیه که جنبه ” مثال و استعاره ” دارد ، توجیه کرد ؛ ولی قطعاً بسیاری از آنها اشتباه و غلط است . همچنین ، بنظرم ، حالت از خود راضی بودن و لحن حق بجانب گفتار او مناسب نیست . شاید با این توجیه ، که او طرز فکر قدیمی و نگاه قرن نوزدهمی به مباحث و مطالب داشته ، میتوانستم خود را تسکین دهم ؛ ولی لحن غرور آمیز او مرا اذیت میکند .

بخش دوم، البته تا حدی شخصی است . من در زندگی سختی و مشکلات زیادی تحمل کرده ام ، و شاید چشم انتظار اندکی حمایت عاطفی بودم . ولی آنچه که با آن مواجه شدم اصرار برای پرداخت پول و تبرعات و اعانه برای پروژه های مختلف، و فشار برای تبلیغ و بهائی کردن دیگران بود ! ما در شهر کوچکی بودیم و جامعه بهائی کوچکی داشتیم ، و لذا فشار بیش از حد برای تبلیغ و بهائی کردن دیگران بسیار زننده بود ، اگر نگویم که میتوانست موقعیت شغلی و اجتماعی مرا با خطر مواجه سازد . در هر صورت ، این کار تجربه و حس بسیار منفی در من به جا گذاشت .

                 

 

پی نوشت:

1-http://bahaiblog1919.blogspot.com/2008/01/reason-why-i-left-faith

2-http://bahaicaTholic.wordpress.com/about

3-http://www.fghaysher.com/Bahaicensorship/scholl3

4-http://www.mit.edu/NJtidwell/letterlsa.html

5-http://www.angelfire.com/ca3/bigquestions/themestream.html   

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × چهار =