فعالیت علنی بهائیان در عراق

0 701

روزنامه ال مونیتور در خبری به نقل از سعد سالوم روزنامه نگار عراقی از فعالیت جدید و علنی بهائیت در عراق پرده برداشت .در این خبر آمده است که به بهانه سالگرد تولد میرزا حسین علی بها در جلسه ای با حضورچند نفر نمایندگان مجلس عراق، شورای عالی حقوق بشرِ عراق، معاون نمایندۀ عراق در سازمان ملل، گروهی از مردم جامعه و فعّالان رسانه های گروهی در بغداد جشن گرفتند.

در پی اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی توسط نیروهای متجاوز و با ورود نیروهای آمریکایی و انگلیسی به داخل عراق، بیت العدل  مستقر در اسرائیل ، فضا را مناسب دید تا جان تازه‌ای به فرقه بهائیت در عراق داده و رسماً محفل ملی بهائیان عراق را در سال ۲۰۰۴ احیا نموده تا فعالیت این فرقه در این کشور هموار شود.

جالب اینجاست بهائیان در حالیکه تلاش برای فعالیت تشکیلاتی در کشورهای اسلامی و بویژه شیعی را آغاز نموده اند، در اسرائیل که مأمن و حامی واقعی این فرقه بوده است و ان را بعنوان مرکز فرماندهی خودبه شمار می‌آورند اجازه تبلیغ، فعالیت و حتی چاپ کتاب به زبان عبری ندارند.

امسال بهائیان  با توجه به حضور آمریکائیان در عراق و با فرصت طلبی از اوضاع آشفته این کشور ناشی از درگیر بودن دولت عراق با مسئله داعش و استقلال طلبی کردها و گرفتاریهای متعدد داخلی ، برای اوّلین بار بعد از ۴۷ سال محدودیت ظاهری ، توانستند موجودیّت جامعۀ خویش را آشکارا اعلام نمایند. زیرا شورای فرماندهی انقلاب (حزب بعث) طبق فرمان شمارۀ ۱۰۵ صادره در سال ۱۹۷۰ فعالیّت های بهائیان را ممنوع نموده بود. در نتیجۀ این ممنوعیّت تمام تشکیلات و مؤسّسات بهائی در عراق تعطیل گردید و اگر در هر فعّالیّتی و یا گردهمایی بهائیان هویّت خویش را اظهار می نمودند، مجرم محسوب شده که نتیجۀ آن حبس بود

یکی از سخنرانان عضو انجمن مرکزی بهائی (در بغداد) حاضر در این گردهمایی اشاره نمود که چون میرزا حسینعلی در بغداد ادعای پیامبری کرده است لذا بغداد شهر مقدّسی برای بهائیان می باشد و این جشن با توجّه به تمام مشکلات و صدماتی که کشور عراق امروزه تحمّل می نماید بسیار اهمیّت دارد.سخنور این برنامه از حاضرین در جلسه خواست که حمایت خویش را نسبت به بهائیان نشان دهند تا بهائیت بتواند بعنوان اقلیّتی رسمی مذهبی شناخته شود. مجدّد از همگان خواسته شد که کمک نمایند تا ممنوعیّت و محدودیّت های فعّالیّت های بهائیان که تا حال مورد اجرا بوده است و با قانون اساسی مصوّبۀ ۲۰۰۵ که اعتقادات تمامی شهروندان را محترم می شمارد مغایر است لغو گردد.

شورای عالی حقوق بشر عراق طبق قانون شمارۀ ۵۳ مورّخ ۲۰۰۸ هم موظّف است که میراث بدست آمده و گوناگونی جوامع و مذاهب مختلفه عراق را پاسداری نماید. آناس اَکرَم ال عزاوی (Anas Akram al-Azawi) عضو شورای عالی حقوق بشر عراق اظهار داشت نقشی را که این شورا ایفا می نماید حفاظت و ترویج حقوق بشر از جمله حفاظت تنوّع مذاهب است. عزاوی به اَل مُونیتور گفت که «این نکته بدان معنا نیست که حقوق حقّۀ هر گروهی از جامعۀ عراق فراموش شود ولی تشکیل شورای حقوق بشر عراق که بنفسه پدیده ای نوظهور بود، با داشتن مسؤولیّت فراوان در مقابل عهدنامه و تعهّدات متعدّدِ امضاء شدۀ بین المللی توسّط عراق و عدم منابع کافی در مورد اقلیّت های مذهبی ممکن است عاملی بوده که در گذشته این امر مورد توجّه شورای عالی حقوق بشر عراق قرار نگرفته است “.

سعد سالوم      Saad Salloum) ) ، نویسندۀ این مقاله یکی از دانشگاهیان عراق و روزنامه نگار می باشد که متخصّص در امور حقوق بشر و اقلیّت های عراق است. وی رئیس بخش علوم سیاسی دانشگاه مستنصریه (در بغداد) و یکی از بنیانگذاران «مشاوره و همکاری بین ادیان» می باشد. آثار منتشره ایشان در مسائل اقلیّت ها متمرکز شده که شامل کتاب های : اقلیّت ها در عراق – ۲۰۱۳،  مسیحیان در عراق – ۲۰۱۴ ، و مرام های گروهای اقلیّت در عراق – ۲۰۱۴  می باشد.

* این مقاله در تاریخ دهم دسامبر ۲۰۱۷ در روزنامۀ ال مُونیتور (ALMONITOR) منتشر گردیده است.

در پی اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی توسط نیروهای متجاوز و با ورود نیروهای آمریکایی و انگلیسی به داخل عراق، بیت العدل  مستقر در اسرائیل ، فضا را مناسب دید تا جان تازه‌ای به فرقه بهائیت در عراق داده و رسماً محفل ملی بهائیان عراق را در سال ۲۰۰۴ احیا نموده تا فعالیت این فرقه در این کشور هموار شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − 9 =