دیدار با مرجع عالی قدر جهان تشیع، آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

0 526

در تاریخ ۱۵ آذر سال ۱۳۹۷، اعضای مؤسسه بهائی پژوهی افتخار داشتند تا میهمان مرجع عالی قدر جهان تشیع، آیت الله العظمی صافی گلپایگانی باشند. در این دیدار، مدیران و دست اندرکاران بهائی پژوهی ضمن تقدیم نسخه‌ای از تولیدات مکتوب خود به معظم له، گزارشی از فعالیت‌های اخیر خود را ارائه کردند. شرکت در نمایشگاه‌های کتاب و مطبوعات و نقد و بررسی علمی آیین بهائی توسط مؤسسه‌ی بهائی پژوهی، از مسائلی بود که مورد توجه و تأیید ایشان قرار گرفت. در این دیدار آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ضمن بیان تذکراتی در مورد مواجهه با بهائیت ضمن پرهیز دادن از بزرگنمایی آن در جامعه، به لزوم رصد و پاسخگویی دقیق و علمی به شبهات آن در قبال جامعه‌ی اسلامی تأکید کردند. ایشان با بیان آن که جعل و تحریف روایات اسلامی و سوءبرداشت و استفاده از آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام بدون توجه به موازین علمی از ابتدا در دستور کار مبلغان و رهبران این فرقه قرار داشته است، دست اندرکاران بهائی پژوهی را به توجه زیاد نسبت به این موضوع و دقت و واکاوی در این شیوه تبلیغی بهائیت توصیه نمودند.

در دیدار با این فقیه عالی قدر – که خود از مبارزان طراز اول با بهائی گری بوده است- خاطراتی از ایشان در مورد شیوه های تبلیغی پنهان بهائیت در ایام صباوت و نوجوانی جناب ایشان در گلپایگان بیان گردید. از مهمترین نکات بیان شده توسط معظم له، امام جماعت شدن یکی از نزدیکان میرزا ابوالفضل گلپایگانی بهائی به نام شیخ جعفر در یکی از مساجد شهر بود. او که بهائی شده بود، در لوای امام جماعت، سعی بلیغی در القاء شبهه در میان مسلمانان داشت. هنگامی که رابطه‌ی او با میرزا ابوالفضل گلپایگانی کشف شد و معلوم گردید که بهائی شده است، مردم او را از خود راندند و از مسجد بیرون کردند و به زحمت بسیار افتادند تا نمازهای خود را که به امامت او خوانده بودند، اعاده کنند. در بر ملا شدن این خدعه و طرد شیخ جعفر، پدر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نقش ممتاز و ویژه‌ای داشته‌اند. نکته مهم و تلخ ماجرا این است که این طرد و انزجار، با برخورد دولت مرکزی در زمان رضا شاه با مردم مسلمان همراه شده و برخی از متدینان شهر، به همین واسطه بازداشت شده‌اند که ظاهراً آیت الله العظمی صافی، در متن پیغام و پسغام‌های شهربانی و پدر بزرگوارشان برای آزادی این افراد قرار داشته اند. جالب این جا است که در اثر رفتار روشنگرانه و محکم متدینان گلپایگان به سرپرستی جناب والد ایشان و اهتمام خود این مرجع عالی قدر هیچ یک از اهالی آن شهر در این فعل و انفعالات بهائی نشدند.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در این دیدار همچنین به مداخله خود در غائله‌ی تبلیغ بهائیان در شاهرود به دستور آیت الله العظمی بروجردی و همکاری خود با مرحوم آیت الله حاج آقا بزرگ اشرفی اشاره و از آن به نیکی یاد کردند. ایشان در ادامه‌ی این دیدار ضمن آن که افشاگری خدعه های بهائیان را «جهاد فی سبیل الله» خواندند، زحمات انجام شده در این مؤسسه جهت روشنگری در مورد بهائیت و اصالت مهدویت را بسیار خوب و نیازمند استمرار دانستند.

ایشان همچنین ضمن اشاره به اهمیت موضوع بازگشتگان از بهائیت، احیاء آثار و کتب این افراد همچون عبدالحسین آیتی، صبحی و نیکو را خواستار شدند و بر بازسازی قبور این افراد برای زنده نگه داشته شدن یادشان در جامعه تأکید کردند. معظم له همچنین در بخش دیگری از سخنانشان به ضرورت حمایت فکری و مالی از بهائیان مسلمان شده تأکید کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − 5 =