نژادپرستی در بهائیت: وحدت عالم انسانی و اهانت به سیاه پوستان آفریقا؟!

0 659

بحث وحدت عالم انسانی در بهائیت از آن بحث‌هایی است که متأسفانه بسیاری از خود بهائیان از واقعیّت این بحث بی‌خبر یا کم خبرند. در این مقاله بر اساس کتب امری این موضوع را بررسی خواهیم کرد تا ببینیم این شعار گوش‌نواز: «همه بار یک دارید و برگ یک شاخسار» در عمل چگونه جلوه‌گری کرده است و نوای دل انگیز: «عاشروا مع الأدیان بالروح و الریحان» تا چه اندازه از حقیقت برخوردار بوده است.

اهانت به سیاه پوستان آفریقا و نژادپرستی در بهائیت:

مبحث وحدت عالم انسانی را از منظرهای گوناگون قابل بررسی است. یکی از آن منظرها، نژادپرستی در بهائیت و دیدگاه نژادپرستانه‌ی بهائیان است که برخلاف شعار فریبنده‌ و ادّعای دروغین وحدت عالم انسانی، حکایت از وجود این منظر پلید و غیر انسانی و نژاد پرستی در بهائیت دارد. این در حالی است که خداوند در قرآن به صراحت اعلام می‌دارد که:

«یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما ‏رِجالاً کَثیراً وَ نِساء»

«هان ای مردم! از خداوندی که شما را از یک نفس آفرید و از آن نفس، همسرش را خلق کرد و از آن دو، زنان و مردان را در زمین بپراکند، بترسید.»

در این آیه ی شریفه، آشکارا آمده است که همه‌ی مردم از یک نسل‌اند و نژادپرستی عقیده ای شیطانی است. در آیه دیگر چنین می‌خوانیم:

«یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ ‏أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ»

«هان ای مردم! ما شما را از یک زن و مرد آفریدیم و شما را شعبه ها و قبیله ها قرار دادیم تا یک دیگر را بشناسید. همانا گرامی ترین شما نزد خدا، پرهیزگارترین شماست.»

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نیز در ماجرای فتح مکّه چنین فرمود: 

«إِنَّ اللَّهَ أَذْهَبَ نَخْوَةَ الْعَرَبِ وَ تَکَبُّرَهَا بِآبَائِهَا وَ کُلُّکُمْ مِنْ آدَمَ وَ آدَمُ مِنْ تُرَابٍ وَ أَکْرَمُکُمْ ‏عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ‏»

«همانا خداوند نخوت عرب و تکبّر او را نسبت به پدرانش از میان برد و همگی شما از آدم‌اید و آدم هم از خاک است.» 

به این ترتیب اسلام در آن روزگار که نژادپرستی در جوامع بشری غوغا می‌کرد و حتّی در یک جامعه، میان افراد تفاوت فاحش بود (چنان که در ماجرای ان کفش‌گر آمده است که حاضر شد مخارج جنگ انوشیروان عادل را بدهد تا اجازه دهند که فرزندش درس بخواند، معروف است.) خط بطلان بر افکار نژادپرستانه کشید؛ امّا در اوائل قرن بیستم، جناب عبدالبهاء در سخنرانی‌اش خود، برای خودشیرینی یا هر هدف دیگری که داشته است، در مقام تعریف و تمجید از سیاهان آمریکایی و مقایسه‌ی آنان با سیاهان آفریقایی، چنین افاضه می‌کند:

«… مثلاً چه فرق است میان سیاهان افریک و سیاهان امریک این‌ها خلق الله البقر علی صورة البشرند ‏آنان متمدن و با هوش و فرهنگ و حتی در این سفر در مجامع و مدارس و کنائس سیاهان در ‏واشنگتن صحبت‌های مفصّل شد، مانند هوشمندان اروپ به تمام نکته‌ها پی می‌برند.»

(خطابات بزرگ، ص ۱۱۹)

آیا حقیقتا این است وحدت عالم انسانی؟!

برای شنیدن و یا دانلود فایل صوتی این مقاله، بر روی آیکون ذیل کلیک نمایید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − دو =