بهائیان ایرانی در امریکا، آمار جامعه بهائی،وگروه شاهدان یَهُوَه

0 602

یکی از نکات قابل توجه درعملکرد جامعه جهانی بهائی، ایجاد گروههای کوچک در مناطق مختلف و شهرها است، بطوری که ، بجز برخی موارد استثنایی ، امروزه اگر تعداد بهائیان در یک جامعة شهری به 30 نفر برسد ، آنرا یک گروه خوب و مستحکم تلقی می­کنند. به هر صورت مدیریت بین المللی جامعه بهائی سعی وافری دارد تا با برنامه ­های مناسب، افراد بهائی را در گروههای کوچک تکثیر و تقسیم کند تا بتواند به هدف مشخص در ایجاد کلاسترها،تا سال 2021 برسد.

            موضوع رشد و توسعه جامعه بین­ المللی بهائی و رسیدن آمار افراد آنها به 5 میلیون نفر در نشریات و تریبونهای مختلف بهائی اعلام شده است(صرف نظرازعدم صحت این آمار- و اینکه جامعه فعال بهائی ،به سختی از بیش از یک میلیون نفردر سراسر جهان فراتر میرود- فراموش نکنیم که جامعه دینی شاهدان یَهُوَه ، که پس ازپیدایش بهائیت بوجود آمده، امروزه در سراسر جهان بیش از 16 میلیون عضو فعال دارد و جمعیت­های آنها در گروه های 100 تا 30000 نفری، در شهرهای مختلف امریکا ، یا سایر کشورها، حضور رسمی و فعال دارند).

            در شهر لس ­آنجلس، با حدود 4000000 جمعیت، حدود 2000 بهائی ذیرای حضور دارند ، که از این عده 75% ایرانی می­باشند. تقریباً 1000 نفردیگر هم افراد کودک و نوجوان باید باشند. و از این نظر می­توان درصد و آمار بهائیان لس­ آنجلس را با تعداد آنها در نیوزیلند یکسان دانست.

            شهر لس ­آنجلس به 4 منطقه اصلی و سپس بخشهای فرعی دیگر تقسیم شده، ولی یک محفل محلّی آنجا را اداره   می­کند. بهائیان زیادی در منطقه سان فرناندو زندگی می­کنند و شاید نیمی از بهائیان لس­ انجلس در کلاستر این منطقه باشند.

            من حدود 30 سال ، تقریباً بعنوان یک بهائی فعال در این منطقه حضور داشتم و جلسات مرتبی آنجا داشتیم . حدود 100 بهائی ، که اکثراً هم ثروتمند و متمول ایرانی هستند عضو جامعه بهائی این منطقه می­باشند. من 6 سالی هم در سانتا مونیکا بودم که در واقع بخش ساحلی شهر لس­ آنجلس است. در این شهرکوچک 100000 نفری، حدود 200  بهائی ذیرای بودند که تقریباً 80% آنها ایرانیان مسن و مهربان بودند. هر چند جامعه بسته بهائیان ایرانی آنجا، یکی از عوامل و دلائل عملکرد نامطلوب بهائیت در لس ­انجلس بوده است.

            جامعه بهائیان سانتا مونیکا،علیرغم بعضی تاثیر پذیری از کتابهای روحی، بسیار کسل کننده بود. انسان معمولاً وقتی از جلسات بیرون می­ آمد حالش بدتر از زمان ورود به جلسه بود. خوشبختانه من به لس ­آنجلس برگشتم و در این شهر انرژی مثبت فراوان است.

            خیلی دوست دارم سری هم به نیوزیلند بزنم. احبایی مثل کامبیز و شعله معانی هم که الآن آنجا هستند از دوستان من می­باشند. ظاهراً طبق آمارهای موجود، در نیوزیلند کمتر از 2000 نفر خود را بهائی معرفی کرده ­اند. حال آنکه تشکیلات اداری، تعداد بهائیان آنجا را 4000 نفر ادعا می­کند و البته تعداد 40 محفل محلی در آنجا تشکیل شده است.

                                                                                                        

احمد نجیب

منبع سایت تالیسمان 9

ejt

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − شانزده =